Rozloha | 1273 km2. |
Podíl orné půdy (průměr ČR) | 19,8 % (39,3 %). |
Podíl lesů (průměr ČR) | 49,1 % (33,4 %). |
Krajinná charakteristika | Na severu se prostírají nížinné roviny a pahorkatiny, které k jihu přecházejí bez plošně výraznějšího podhůří přímo do jednotlivých horských skupin systému Moravskoslezských Beskyd. |
Příslušnost do VÚSC | Moravskoslezský kraj. |
Počet obyvatel k 31.12.2001 (podíl žen) | 227 434 (51,0 %). |
Podíl věkové skupiny 0-14 let (průměr ČR) | 18,5 % (16,6 %). |
Podíl věkové skupiny 60 let a více (průměr ČR) | 17,0 % (18,2 %). |
Počet obcí k 1.1.2001 | 77 |
Města (počet jejich obyvatel podle sčítání lidu 1.3.2001) | Frýdek-Místek (61 736), Třinec (39 095), Frýdlant nad Ostravicí (9 827), Vratimov (6 482), Jablunkov (5 923), Šenov (5 409), Brušperk (3 609) |
Podíl obyvatel připadající na města (průměr ČR) | 58 % (71 %). |
Charakteristické rysy osídlení | Více než přímo urbanizováno je osídlení suburbanizováno (převažující typ „venkovských“ průmyslových sídel se silným pohybem za prací); na severu patří do rámce okresu sídla, která funkčně patří do ostravské sídelní aglomerace. |
Průměrný evidenční počet zaměstnanců v 1.-4. čtvrtletí 2001 (poniková metoda) | 46 134 |
Průměrná měsíční mzda v roce 2001 v Kč (průměr ČR) | 13 441 (14 642) |
Počet podnikajících fyzických osob k 31.12.2000 | 30 936 |
Počet nezaměstnaných k 31.3.2002 | 14 824 |
Míra nezaměstnanosti k 31.3.2002 (průměr ČR) | 13,93 (9,08) |
Volná pracovní místa k 31.3.2002 | 500 |
Sektory s hlavním podílem na tvorbě ekonomického produktu: průmysl, cestovní ruch.
Hlavní průmyslová odvětví: metalurgický, strojírenský, chemický průmysl.
Přehled průmyslových podniků s 100 a více zaměstnanci, které mají ústředí na území okresu (pramen a uspořádání dat: Český statistický úřad, Registr ekonomických subjektů, výpis k 1.7.2001):
Počet zaměstnanců | ||||||||
Obchodní jméno | Sídlo | 2000 a více |
1500- 1999 | 1000- 1499 | 500- 999 | 250- 499 | 200- 249 | 100- 199 |
OKD-DŮL, A.S. | PASKOV | l | ||||||
TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY, A.S. | TŘINEC-STARÉ MĚSTO | l | ||||||
SLEZAN, A.S. | FRÝDEK MÍSTEK | l | ||||||
VÁLCOVNY PLECHU, A.S. | FRÝDEK-MÍSTEK | l | ||||||
TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY-STROJÍRENSKÁ VÝROBNA, A.S. | TŘINEC-STARÉ MĚSTO | l | ||||||
BIOCEL, A.S. | PASKOV | l | ||||||
SLÉVÁRNY TŘINEC, A.S. | TŘINEC-STARÉ MĚSTO | l | ||||||
D 5, A.S. | TČINEC-STARÉ MĚSTO | l | ||||||
WALMARK, A.S. | TŘINEC | l | ||||||
VÝROBNÍ DRUŽSTVO VKUS | FRÝDEK-MÍSTEK | l | ||||||
BESKYD FRYČOVICE, A.S. | FRYČOVICE | l | ||||||
ENRGETIKA TŘINEC, SPOL. S R.O. | TŘINEC-STARÉ MĚSTO | l | ||||||
PIVOVAR RADEGAST, A.S. | NOŠOVICE | l | ||||||
"GRADENA-TŘINEC", SPOL. S R.O. | TŘINEC | l | ||||||
SAFT-FERAK, A.S. | RAŠKOVICE | l | ||||||
GIFF, A.S. | FRÝDLANTNAD OSTRAVICÍ | l | ||||||
BESKYDSKÉ PILY, A.S. | OSTRAVICE | l | ||||||
R. O. TEX, S.R.O. | FRÝDEK MÍSTEK | l | ||||||
TEWO, S.R.O. | JABLUNKOV | l | ||||||
VÁLCOVNY PLECHU TECHNOTRON, S.R.O. | FRÝDEK MÍSTEK | l | ||||||
DIEMA, S.R.O. | FRÝDEK MÍSTEK | l | ||||||
KES-KABELOVÉ A ELEKTRICKÉ SYSTÉMY, S.R.O. | VRATIMOV | l | ||||||
REFRASIL, S.R.O. | TŘINEC-KONSKÁ | l | ||||||
VÁLCOVNY PLECHU BESS, S.R.O. | FRÝDEK MÍSTEK | l | ||||||
KOVOSPORT TŘINEC, A.S. | TINEC-STARÉ MĚSTO | l | ||||||
UNIS COOL, S.R.O. | SVIADNOV | l | ||||||
LAKUM-KTL, S.R.O. | FRÝDLANT NAD OSTRAVICÍ | l | ||||||
BESKYD, SPOL. S R.O. | FRÝDLANT NAD OSTRAVICÍ | l | ||||||
ENEZA, S.R.O. | TŘINEC-STARÉ MĚSTO | l | ||||||
TRIFINAL, A.S. | TŘINEC-STARÉ MĚSTO | l | ||||||
FERRCOMP, A.S. | FRÝDLANT NAD OSTRAVICÍ | l | ||||||
HK KONSTRUKCE, S.R.O. | SVIADNOV | l | ||||||
STROJFERR, S.R.O. | FRÝDLANT NAD OSTRAVICÍ | l |
Zemědělské výrobní oblasti (podíl orné půdy v %): obilnářská (82),
pícninářská (18).
Převládající zemědělská produkce: obiloviny, pícniny, technické plodiny,
zelenina, maso, mléko.
Poloha v silniční a železniční síti ČR:
Počet zvnějšku přicházejících komunikací: | dálnice | silnice pro motorová vozidla | silnice I. třídy čtyřpruhové | silnice I. třídy ostatní |
železnice s vlaky EC, IC | ostatní železnice s rychlíky | vedlejší železnice |
· ze severního kvadrantu | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
· z jižního kvadrantu | |||||||
· ze západního kvadrantu | 1 | 1 | |||||
Podíl trasy v % při nejrychl. spojení z okraje okresu do vybraných sídelních center: | |||||||
· Ostrava | 100 | 100 | (100) | ||||
· Olomouc | 85 | 15 | 85 | 15 | |||
· Praha | 70 | 10 | 15 | 5 | 98 | 2 |
Délka silnic k 31.12.1994 | 603,4 km. |
Délka silnic v km na 100 km2 (průměr ČR) | 47,4 (69,0). |
Délka silnic v km na 10 000 obyvatel (průměr ČR) | 26,4 (53,1). |
Délka železnic k 31.12.1994 | 93,1 km. |
Délka železnic v km na 100 km2 (průměr ČR) | 7,3 (11,9). |
Délka železnic v km na 10 000 obyvatel (průměr ČR) | 4,1 (9,1). |