Rozloha | 1180 km2. |
Podíl orné půdy (průměr ČR) | 43,8 % (39,3 %) |
Podíl lesů (průměr ČR) | 31,1 % (33,4 %). |
Krajinná charakteristika | Vrchovinný georeliéf celého území okresu má převážně rysy mírně až středně zvlněné náhorní planiny (většinou 500-600 m n.m.), nad níž vystupují ojedinělé vyšší masivy (max. 837 m n.m., Javořice). |
Příslušnost do VÚSC | Kraj Vysočina. |
Počet obyvatel k 31.12.2001 (podíl žen) | 108 747 (50,8 %). |
Podíl věkové skupiny 0-14 let (průměr ČR) | 17,7 % (16,6 %). |
Podíl věkové skupiny 60 let a více (průměr ČR) | 17,9 % (18,2 %). |
Počet obcí k 1.1.2002 | 121. |
Města (počet jejich obyvatel podle sčítání lidu 1.3.2001) | Jihlava (50 958), Telč (6 086), Třešť (5 961), Polná (4 888), Brtnice (3 663). |
Podíl obyvatel připadající na města (průměr ČR) | 66 % (71 %). |
Charakteristické rysy osídlení | Váha města Jihlavy v sídelní struktuře okresu je velmi výrazná, tomu odpovídá i uspořádání regionálních střediskových vztahů, kde vedle okresního centra (s rozlehlým gravitačním areálem dojížďky) existují jen nevýznamná místní střediska. |
Průměrný evidenční počet zaměstnanců v 1.-4. čtvrtletí 2001 (podniková metoda) | 39 014. |
Průměrná měsíční mzda v roce 2001 v Kč (průměr ČR) | 14 114 (14 642). |
Počet podnikajících fyzických osob k 31.12.2000 | 14 445. |
Počet nezaměstnaných k 31.3.2002 | 3 343. |
Míra nezaměstnanosti k 31.3.2002 (průměr ČR) | 5,93 (9,08). |
Volná pracovní místa k 31.3.2002 | 540. |
Sektory s hlavním podílem na tvorbě ekonomického produktu: průmysl, zemědělství, cestovní ruch.
Hlavní průmyslová odvětví: strojírenský, textilní, potravinářský, dřevozpracující průmysl.
Přehled průmyslových podniků s 100 a více zaměstnanci, které mají ústředí na území okresu (pramen a uspořádání dat: Český statistický úřad, Registr ekonomických subjektů, výpis k 1.7.2002):
Počet zaměstnanců | ||||||||
Obchodní jméno | Sídlo | 2000 a více |
1500- 1999 | 1000- 1499 | 500- 999 | 250- 499 | 200- 249 | 100- 199 |
BOSCH DIESEL, S.R.O. | JIHLAVA | l | ||||||
MOTRPAL, A.S. | JIHLAVA | l | ||||||
KOSTELECKÉ UZENINY, A.S. | KOSTELEC | l | ||||||
JIHLAVSKÉ SKLÁRNY BOHEMIA, A.S. | JIHLAVA | l | ||||||
AUTOMOTIVE LIGHTING, S.R.O. | JIHLAVA | l | ||||||
TESLA, A.S. | JIHLAVA | l | ||||||
MORAVSKÉ KOVÁRNY, A.S. | JIHLAVA | l | ||||||
KRAHULÍK-MASOZÁVOD KRAHULČÍ, A.S. | KRAHULČÍ | l | ||||||
SAPELI POLNÁ, SPOL. S R.O. | POLNÁ | l | ||||||
KRONOSPAN CR, SPOL. S R.O. | JIHLAVA | l | ||||||
JIHLAVSKÉ MLÉKÁRNY, SPOL. S R.O. | JIHLAVA | l | ||||||
TKZ POLNÁ, SPOL. S R.O. | POLNÁ | l | ||||||
JIHLAVAN, A.S. | JIHLAVA | l | ||||||
AMPHENOL-TUCHEL ELECTRONICS GmbH-organizační složka Jihlava | JIHLAVA | l | ||||||
TCHIBO PRAHA, SPOL. S R.O. | JIHLAVA | l | ||||||
MODETA STYLE, S.R.O. | JIHLAVA | l | ||||||
CEMM, S.R.O. | BRTNICE | l | ||||||
LAPEK, A.S. | JIHLAVA | l | ||||||
VÝVOJ,ODĚVNÍ DRUŽSTSVO V TŘEŠTI | TŘEŠŤ | l | ||||||
INTEA TŘEŠŤ, A.S. | TŘEŠŤ | l | ||||||
VYSOČINA, A.S. | HODICE | l | ||||||
Jos. Pokorný - První továrna na dřevěné zboží v Třešti, spol. s r.o., zkratka JOSPO spol. s r.o. | TŘEŠŤ | l | ||||||
TERCO TELČ NÁBYTEK, A.S. | TELČ | l | ||||||
HYDRAULIC CR, SPOL. S R.O. | JIHLAVA | l | ||||||
KOSYKA, S.R.O. | JIHLAVA | l | ||||||
BOHEMIA PIANO, S.R.O. | JIHLAVA | l | ||||||
AJAX&BLUNDELL JIHLAVA, A.S. | JIHLAVA | l | ||||||
SNAHA,KOŽEDĚLNÉ DRUŽSTVO JIHLAVA | JIHLAVA | l | ||||||
HÄUSERMANN ELECTRONI, SPOL. S R.O. | JIHLAVA | l | ||||||
EKON,DRUŽSTVO | JIHLAVA | l | ||||||
SWOTES JIHLAVA, SPOL. S R.O. | JIHLAVA | l | ||||||
KRONODOOR, SPOL. S R.O. | JIHLAVA | l | ||||||
BÖHM, SPOL. S R.O. | JIHLAVA | l | ||||||
FINESTRA, S.R.O. | STARÁ ŘÍŠE | l |
Zemědělské výrobní oblasti (podíl orné půdy v %): bramborářská (90),
pícninářská (10).
Převládající zemědělská produkce: brambory, obiloviny, pícniny, technické
plodiny, mléko, maso.
Poloha v silniční a železniční síti ČR:
Počet zvnějšku přicházejících komunikací: | dálnice | silnice pro motorová vozidla | silnice I. třídy čtyřpruhové | silnice I. třídy ostatní |
železnice s vlaky EC, IC | ostatní železnice s rychlíky | vedlejší železnice |
· ze severního kvandrantu | 1 | 1 | |||||
· z východního kvadrantu | 1 | 1 | 1 | ||||
· z jižního kvadrantu | 1 | 1 | |||||
· ze západního kvadrantu | 1 | 1 | 1 | ||||
Podíl trasy v % při nejrychl. spojení z okraje okresu do vybraných sídelních center: | |||||||
· Brno | 100 | 100 | |||||
· Praha | 100 | 95 | 5 | ||||
· Č· eské Budějovice | 100 | 100 |
Délka silnic k 31.12.1994 | 762,9 km. |
Délka silnic v km na 100 km2 (průměr ČR) | 64,7 (69,0). |
Délka silnic v km na 10 000 obyvatel (průměr ČR) | 70,0 (53,1). |
Délka železnic k 31.12.1994 | 167,6 km. |
Délka železnic v km na 100 km2 (průměr ČR) | 14,2 (11,9). |
Délka železnic v km na 10 000 obyvatel (průměr ČR) | 15,4 (9,1). |