Rozloha | 347 km2. |
Podíl orné půdy (průměr ČR) | 35,7 % (39,3 %). |
Podíl lesů (průměr ČR) | 13,7 % (33,4 %). |
Krajinná charakteristika | Území okresu je rovinaté až mírně pahorkatinné, průměrně okolo 230 m n.m., vlivem těžby uhlí je silně antropogenně pozměněno (haldy, poklesy terénu, neplodné půdy a mokřiska). |
Příslušnost do VÚSC | Moravskoslezský kraj. |
Počet obyvatel k 31.12.2001 (podíl žen) | 280 245 (50,8 %). |
Podíl věkové skupiny 0-14 let (průměr ČR) | 18,9 % (16,6 %). |
Podíl věkové skupiny 60 let a více (průměr ČR) | 15,7 % (18,2 %). |
Počet obcí k 1.1.2002 | 16. |
Města (počet jejich obyvatel podle sčítání lidu 1.3.2001) | Havířov (87 273), Karviná (65 041), Orlová (35 021), Český Těšín (26 573), Bohumín (23 430), Petřvald (6 885). Rychvald (6 799). |
Podíl obyvatel připadající na města (průměr ČR) | 89 % (71 %). |
Charakteristické rysy osídlení | Karvinsko (s výjimkou jen jihu okresu) představuje jedinou sídelní aglomeraci s navzájem splývajícími městy a formálně neměstskými sídly; obytná zástavba sídel je územně značně nepravidelná a podřizuje se rozmístění průmyslových zařízení. |
Průměrný evidenční počet zaměstnanců v 1.-4. čtvrtletí 2001 (podniková metoda) | 43 103. |
Průměrná měsíční mzda v roce 2001 v Kč (průměr ČR) | 12 468 (14 642). |
Počet podnikajících fyzických osob k 31.12.2000 | 31 609. |
Počet nezaměstnaných k 31.3.2002 | 25 449. |
Míra nezaměstnanosti k 31.3.2002 (průměr ČR) | 18,46 (9,08). |
Volná pracovní místa k 31.3.2002 | 542. |
Sektory s hlavním podílem na tvorbě ekonomického produktu: průmysl.
Hlavní průmyslová odvětví: těžební, strojírenský, energetický, metalurgický, chemický průmysl.
Přehled průmyslových podniků s 100 a více zaměstnanci, které mají ústředí na území okresu (pramen a uspořádání dat: Český statistický úřad, Registr ekonomických subjektů, výpis k 1.7.2002):
Počet zaměstnanců | ||||||||
Obchodní jméno | Sídlo | 2000 a více |
1500- 1999 | 1000- 1499 | 500- 999 | 250- 499 | 200- 249 | 100- 199 |
OKD-DŮL ČS. ARMÁDA O.Z., A.S. | KARVINÁ-DOLY | l | ||||||
OKD-DŮL LAZY O.Z., A.S. | ORLVÁ-LAZY | l | ||||||
OKD-DŮL DARKOV O.Z., A.S. | KARVINÁ-DOLY | l | ||||||
ŽBD, A.S. | BUHUMÍN | l | ||||||
JÄKL KARVINÁ, A.S. | KARLVINÁ-HRANICE | l | ||||||
BONATRANS, A.S. | BOHUMÍN | l | ||||||
POL-ALPEX, S.R.O. | PETROVICE U KARVINÉ | l | ||||||
AZ FIN SERVIS, S.R.O. | BOHUMÍN | l | ||||||
BOCHEMIE, S.R.O. | BOHUMÍN | l | ||||||
CZ BASTAV, S.R.O. | STONAVA | l | ||||||
SEMAG, SPOL. S R.O. | HAVÍŘOV-MĚSTO | l | ||||||
PAC, SPOL. S R.O. | KARVINÁ-HRANICE | l | ||||||
CARBOKOV, S.R.O. | RLOVÁ-LAZY | l | ||||||
FINIDR, S.R.O. | ČESKÝ TĚŠÍN | l | ||||||
TĚŠÍNSKÁ TISKÁRNA, A.S. | ČESKÝ TĚŠÍN | l | ||||||
TRESTLES, A.S. | KARVINÁ-MIZEROV | l | ||||||
STELMAR, S.R.O. | DĚTMAROVICE | l | ||||||
BM SERVIS, A.S. | BOHUMÍN-NOVÝ BOHUMÍN | l | ||||||
STON AI, SPOL. S R.O. | PETROVICE U KARVINÉ Č. 195 | l | ||||||
HAVÍŘOVSKÁ TEPLÁRENSKÁ SPOLEČNOST, A.S. | HAVÍŘOV-PODLESÍ | l | ||||||
TĚŠÍNSKÉ PAPÍRNY, S.R.O. | ČESKÝ TĚŠÍN | l | ||||||
SMO, MĚSTSKÁ AKCIOVÁ SPOLEČNOST ORLOVÁ | ORLOVÁ-LUTYNĚ | l | ||||||
TRIAS A SPOL., SPOL. S R.O. | HAVÍŘOV-PODLESÍ | l | ||||||
START, SPOL. S R.O. | HORNÍ SUCHÁ | l | ||||||
TĚŠÍNSKÉ JATKY, S.R.O. | ČESKÝ TĚŠÍN | l | ||||||
BERNATÍK, A.S. | ORLOVÁ-PORUBA | l | ||||||
GASCONTROL, SPOL. S R.O. | BAVÍŘOV-PROSTŘEDNÍ SUCHÁ | l | ||||||
VOP GROUP, S.R.O. | ČESKÝ TĚŠÍN | l | ||||||
KOVONA KARVINÁ, A.S. | KARVINÁ-NOVÉ MĚSTO | l | ||||||
BEFRA ELECTRONIC, S.R.O. | HORNÍ SUCHÁ | l | ||||||
BEKAERT-ŽBD BOHUMÍN, S.R.O. | BOHUMÍN | l | ||||||
MANCINI VANESSA E MELISSA S.N.C. | HAVÍŘOV-HORNÍ SUCHÁ | l | ||||||
MONT KARVINÁ, A.S. | KARVINÁ-DOLY | l | ||||||
PARK LANE CONFECTIONERY, S.R.O. | PETŘVALD KARVINÉ | l | ||||||
KOVONA SYSTEM, A.S. | KARVINÁ-NOVÉ MĚSTO | l |
Poloha v silniční a železniční síti ČR:
Počet zvnějšku přicházejících komunikací: | dálnice | silnice pro motorová vozidla | silnice I. třídy čtyřpruhové | silnice I. třídy ostatní |
železnice s vlaky EC, IC | ostatní železnice s rychlíky | vedlejší železnice |
· z jižního kvadrantu | 1 | 1 | 1 | ||||
· ze západního kvadrantu | 2 | 1 | 1 | 1 | |||
Podíl trasy v % při nejrychl. spojení z okraje okresu do vybraných sídelních center: | |||||||
· Ostrava | 100 | 100 | |||||
· Praha | 70 | 10 | 18 | 2 | 100 |
Délka silnic k 31.12.1994 | 324,0 km. |
Délka silnic v km na 100 km2 (průměr ČR) | 93,4 (69,0). |
Délka silnic v km na 10 000 obyvatel (průměr ČR) | 11,4 (53,1). |
Délka železnic k 31.12.1994 | 79,6 km. |
Délka železnic v km na 100 km2 (průměr ČR) | 22,9 (11,9). |
Délka železnic v km na 10 000 obyvatel (průměr ČR) | 2,8 (9,1). |