Česky English Deutsch Francais

Okres Nový Jičín

Území

Rozloha: 918 km2
Podíl orné půdy (průměr ČR): 49,0 % (39,3 %)
Podíl lesů (průměr ČR): 22,6 % (33,4 %)
Krajinná charakteristika Na většině území okresu vystupují pahorkatiny až vrchoviny, které lemují sníženinu Moravské brány, beskydská část je vyšší a členitější než nízkojesenická část.
Příslušnost do VÚSC Moravskoslezský kraj

Obyvatelstvo, osídlení

Počet obyvatel k 31.12.2001 (podíl žen): 160 398 (50,9 %)
Podíl věkové skupiny 0-14 let (průměr ČR): 19,2 % (16,6 %)
Podíl věkové skupiny 60 let a více (průměr ČR): 15,5 % (18,2 %)
Počet obcí k 1.1.2002: 57
Města (počet jejich obyvatel podle sčítání lidu 1.3.2001): Nový Jičín (27 126), Kopřivnice (23 840), Frenštát pod Radhoštěm (11 442), Studénka (10 549), Příbor (8 788), Bílovec (7 517), Odry ( 7 480), Fulnek (6 076), Klimkovice (3 786), Štramberk (3 418)
Podíl obyvatel připadající na města (průměr ČR): 68 % (71 %)
Charakteristické rysy osídlení Průmyslové impulsy podnítily vývoj prakticky všech historických městeček na lidnatá a stabilizovaná mikroregionální centra, jejichž síť je jedna z nejhustších v ČR. Většina venkovských sídel v okrese je zřetelně suburbanizována.

Zaměstnanost, podnikání, trh práce

Průměrný evidenční počet zaměstnanců v 1.-4. čtvrtletí 2001 (podniková metoda): 37 056
Průměrná měsíční mzda v roce 2001 v Kč (průměr ČR): 13 259 (14 642)
Počet podnikajících fyzických osob k 31.12.2000: 22 640
Počet nezaměstnaných k 31.3.2002: 10 151
Míra nezaměstnanosti k 31.3.2002 (průměr ČR): 12,87 (9,08)
Volná pracovní místa k 31.3.2002: 461

Ekonomika

Sektory s hlavním podílem na tvorbě ekonomického produktu: průmysl, cestovní ruch.

Hlavní průmyslové obory: strojírenský, textilní průmysl.

Přehled subjektů (právnických osob) v odvětví průmyslu se 100 a více zaměstnanci, které mají ústředí na území okresu (pramen a uspořádání dat: Český statistický úřad, Registr ekonomických subjektů, výpis k 1.7.2002):

Počet zaměstnanců
Obchodní jméno Sídlo 2000
a více
1500 -
1999
1000 -
1499
500 -
999
250 -
499
200 -
249
100 -
199
AUTOPAL s.r.o. Nový Jičín l            
TATRA a.s. Kopřivnice l            
TONAK a.s. Nový Jičín   l          
Thrall Vagonka Studénka a.s. Studénka     l        
Siemens Automobilové systémy s.r.o. Frenštát pod Radhoštěm     l        
Slévárna TATRA a.s. Kopřivnice       l      
Vojenský opravárenský podnik 025 Nový Jičín, státní podnik Šenov u Nového Jičína       l      
GDX Automotive s.r.o. Odry       l      
Nářaďovna TATRA spol. s r.o. Kopřivnice       l      
NC Line s.r.o. Suchdol nad Odrou         l    
Semperflex Optimit a.s. Odry         l    
Lonka a.s. Příbor         l    
Energetika TATRA a.s. Kopřivnice         l    
ROMOTOP spol.s r.o. Suchdol nad Odrou         l    
ROMO a.s. Fulnek         l    
MASSAG a.s. Bílovec         l    
Mlékárna Kunín a.s. Kunín         l    
Vojenský opravárenský podnik 012, Nový Jičín, státní podnik Nový Jičín         l    
Kovárna TATRA a.s. Kopřivnice         l    
KOTOUČ ŠTRAMBERK spol. s r.o. Štramberk         l    
WAMAC s.r.o. Fulnek           l  
DOTEX spol. s r.o., Nový Jičín Nový Jičín             l
ALVE spol. s r.o. Veřovice             l
Zemědělské zásobování a nákup Nový Jičín a.s. Šenov u Nového Jičína             l
L.A. Bernkop s.r.o. Frenštát pod Radhoštěm             l
VVM - IPSO s.r.o. Fulnek             l
CycleTech Co., a.s. Frenštát pod Radhoštěm             l
LOMNÁ s.r.o. Frenštát pod Radhoštěm             l
NORMA Frýdlant n/Ostr., spol. s r.o. Frenštát pod Radhoštěm             l

Zemědělské výrobní oblasti (podíl orné půdy v %): obilnářská (78), řepařská (13), pícninářská (9).
Převládající zemědělská produkce: obiloviny, brambory, technické plodiny, pícniny, maso, mléko.

Dopravní infrastruktura

Poloha v silniční a železniční síti ČR:

Počet zvnějšku přicházejících komunikací: dálnice silnice pro motorová vozidla silnice
I. třídy čtyřpruhové
silnice
I. třídy ostatní
železnice
s vlaky EC, IC
ostatní železnice
s rychlíky
vedlejší železnice
• ze severního kvadrantu       2     1
• z východního kvadrantu       1 1   1
• z jižního kvadrantu       2   1  
• ze západního kvadrantu     1 1 1   1
Podíl trasy v % při nejrychl. spojení z okraje okresu do vybraných sídelních center:              
• Ostrava     50 50 100    
• Olomouc     80 20 100    
• Praha 75 10 10 5 100    


Délka silnic k 31.12.1994: 684,7 km
Délka silnic v km na 100 km2 (průměr ČR): 74,6 (69,0)
Délka silnic v km na 10 000 obyvatel (průměr ČR): 42,4 (53,1)
Délka železnic k 31.12.1994: 140,3 km
Délka železnic v km na 100 km2 (průměr ČR): 15,3 (11,9)
Délka železnc v km na 10 000 obyvatel (průměr ČR): 8,7 (9,1)
Kontakty Mapa stránek RSS Prohlášení o přístupnosti TOPlist
Poslední aktualizace stránky 10. 9. 2002 |© Ústav územního rozvoje , 2001–2024