Rozloha: | 918 km2 |
Podíl orné půdy (průměr ČR): | 49,0 % (39,3 %) |
Podíl lesů (průměr ČR): | 22,6 % (33,4 %) |
Krajinná charakteristika | Na většině území okresu vystupují pahorkatiny až vrchoviny, které lemují sníženinu Moravské brány, beskydská část je vyšší a členitější než nízkojesenická část. |
Příslušnost do VÚSC | Moravskoslezský kraj |
Počet obyvatel k 31.12.2001 (podíl žen): | 160 398 (50,9 %) |
Podíl věkové skupiny 0-14 let (průměr ČR): | 19,2 % (16,6 %) |
Podíl věkové skupiny 60 let a více (průměr ČR): | 15,5 % (18,2 %) |
Počet obcí k 1.1.2002: | 57 |
Města (počet jejich obyvatel podle sčítání lidu 1.3.2001): | Nový Jičín (27 126), Kopřivnice (23 840), Frenštát pod Radhoštěm (11 442), Studénka (10 549), Příbor (8 788), Bílovec (7 517), Odry ( 7 480), Fulnek (6 076), Klimkovice (3 786), Štramberk (3 418) |
Podíl obyvatel připadající na města (průměr ČR): | 68 % (71 %) |
Charakteristické rysy osídlení | Průmyslové impulsy podnítily vývoj prakticky všech historických městeček na lidnatá a stabilizovaná mikroregionální centra, jejichž síť je jedna z nejhustších v ČR. Většina venkovských sídel v okrese je zřetelně suburbanizována. |
Průměrný evidenční počet zaměstnanců v 1.-4. čtvrtletí 2001 (podniková metoda): | 37 056 |
Průměrná měsíční mzda v roce 2001 v Kč (průměr ČR): | 13 259 (14 642) |
Počet podnikajících fyzických osob k 31.12.2000: | 22 640 |
Počet nezaměstnaných k 31.3.2002: | 10 151 |
Míra nezaměstnanosti k 31.3.2002 (průměr ČR): | 12,87 (9,08) |
Volná pracovní místa k 31.3.2002: | 461 |
Sektory s hlavním podílem na tvorbě ekonomického produktu: průmysl, cestovní ruch.
Hlavní průmyslové obory: strojírenský, textilní průmysl.
Přehled subjektů (právnických osob) v odvětví průmyslu se 100 a více zaměstnanci, které mají ústředí na území okresu (pramen a uspořádání dat: Český statistický úřad, Registr ekonomických subjektů, výpis k 1.7.2002):
Počet zaměstnanců | ||||||||
Obchodní jméno | Sídlo | 2000 a více |
1500 - 1999 |
1000 - 1499 |
500 - 999 |
250 - 499 |
200 - 249 |
100 - 199 |
AUTOPAL s.r.o. | Nový Jičín | l | ||||||
TATRA a.s. | Kopřivnice | l | ||||||
TONAK a.s. | Nový Jičín | l | ||||||
Thrall Vagonka Studénka a.s. | Studénka | l | ||||||
Siemens Automobilové systémy s.r.o. | Frenštát pod Radhoštěm | l | ||||||
Slévárna TATRA a.s. | Kopřivnice | l | ||||||
Vojenský opravárenský podnik 025 Nový Jičín, státní podnik | Šenov u Nového Jičína | l | ||||||
GDX Automotive s.r.o. | Odry | l | ||||||
Nářaďovna TATRA spol. s r.o. | Kopřivnice | l | ||||||
NC Line s.r.o. | Suchdol nad Odrou | l | ||||||
Semperflex Optimit a.s. | Odry | l | ||||||
Lonka a.s. | Příbor | l | ||||||
Energetika TATRA a.s. | Kopřivnice | l | ||||||
ROMOTOP spol.s r.o. | Suchdol nad Odrou | l | ||||||
ROMO a.s. | Fulnek | l | ||||||
MASSAG a.s. | Bílovec | l | ||||||
Mlékárna Kunín a.s. | Kunín | l | ||||||
Vojenský opravárenský podnik 012, Nový Jičín, státní podnik | Nový Jičín | l | ||||||
Kovárna TATRA a.s. | Kopřivnice | l | ||||||
KOTOUČ ŠTRAMBERK spol. s r.o. | Štramberk | l | ||||||
WAMAC s.r.o. | Fulnek | l | ||||||
DOTEX spol. s r.o., Nový Jičín | Nový Jičín | l | ||||||
ALVE spol. s r.o. | Veřovice | l | ||||||
Zemědělské zásobování a nákup Nový Jičín a.s. | Šenov u Nového Jičína | l | ||||||
L.A. Bernkop s.r.o. | Frenštát pod Radhoštěm | l | ||||||
VVM - IPSO s.r.o. | Fulnek | l | ||||||
CycleTech Co., a.s. | Frenštát pod Radhoštěm | l | ||||||
LOMNÁ s.r.o. | Frenštát pod Radhoštěm | l | ||||||
NORMA Frýdlant n/Ostr., spol. s r.o. | Frenštát pod Radhoštěm | l |
Zemědělské výrobní oblasti (podíl orné půdy v %): obilnářská (78),
řepařská (13), pícninářská (9).
Převládající zemědělská produkce: obiloviny, brambory, technické plodiny,
pícniny, maso, mléko.
Poloha v silniční a železniční síti ČR:
Počet zvnějšku přicházejících komunikací: | dálnice | silnice pro motorová vozidla | silnice I. třídy čtyřpruhové |
silnice I. třídy ostatní |
železnice s vlaky EC, IC |
ostatní železnice s rychlíky |
vedlejší železnice |
• ze severního kvadrantu | 2 | 1 | |||||
• z východního kvadrantu | 1 | 1 | 1 | ||||
• z jižního kvadrantu | 2 | 1 | |||||
• ze západního kvadrantu | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Podíl trasy v % při nejrychl. spojení z okraje okresu do vybraných sídelních center: | |||||||
• Ostrava | 50 | 50 | 100 | ||||
• Olomouc | 80 | 20 | 100 | ||||
• Praha | 75 | 10 | 10 | 5 | 100 |
Délka silnic k 31.12.1994: | 684,7 km |
Délka silnic v km na 100 km2 (průměr ČR): | 74,6 (69,0) |
Délka silnic v km na 10 000 obyvatel (průměr ČR): | 42,4 (53,1) |
Délka železnic k 31.12.1994: | 140,3 km |
Délka železnic v km na 100 km2 (průměr ČR): | 15,3 (11,9) |
Délka železnc v km na 10 000 obyvatel (průměr ČR): | 8,7 (9,1) |