Rozloha | 214 km2. |
Podíl orné půdy (průměr ČR) | 25,8 % (39,3 %). |
Podíl lesů (průměr ČR) | 10,7 % (33,4 %). |
Krajinná charakteristika | Centrum města Ostravy leží ve spojené říční nivě Odry a Ostravice, k západu a jihu se terén zvedá do pahorků s max. cca 350 m n.m.; četné povrchové tvary jsou antropogenního původu (haldy, výsypky, poklesy terénu v poddolovaných územích aj.).. |
Příslušnost do VÚSC | Moravskoslezský kraj. |
Počet obyvatel k 31.12.2000 (podíl žen) | 320 041 (51,6 %). |
Podíl věkové skupiny 0-14 let (průměr ČR) | 17,7 % (16,6 %). |
Podíl věkové skupiny 60 let a více (průměr ČR) | 16,7 % (18,2 %). |
Hustota obyvatelstva na km2 (průměr ČR) | 1505 (130). |
Počet městských obvodů k 1.1.1998 | 23. |
Charakteristické rysy osídlení | Dnešní město vzniklo z krystalizačního ohniska Moravská Ostrava (s pravidelným půdorysem) spojením řady sídel mezi uhelnými doly a průmyslovými závody, což učinilo strukturu celého města značně nevyrovnanou; předválečné čtvrti si zachovaly ortogonální půdorys a nesou většinu velkoměstské vybavenosti; sídlištní poválečná zástavba se soustředila na západ (Poruba) a na jih. |
Evidenční počet zaměstnanců k 31.12.1999 | 124 823. |
Podíl připadající na zemědělství, lesnictví a rybolov (průměr ČR) | 0,4 % (5,2 %). |
Podíl připadající na průmysl a stavebnictví (průměr ČR) | 47,1 % (43,0 %). |
Podíl připadající na ostatní odvětví (průměr ČR) | 52,5 % (51,8 %). |
Průměrná měsíční mzda v roce 2000 v Kč (průměr ČR) | 14 360 (13 491) |
Počet podnikajících fyzických osob k 31.12.1999 | 46 865. |
Počet nezaměstnaných k 31.3.2001 | 26 325. |
Míra nezaměstnanosti k 31.3.2001 (průměr ČR) | 16,68 (8,68). |
Volná pracovní místa k 31.3.2001 | 917. |
Sektory s hlavním podílem na tvorbě ekonomického produktu: průmysl.
Hlavní průmyslová odvětví: metalurgický, strojírenský, chemický, energetický, potravinářský průmysl.
Přehled průmyslových podniků s 250 a více zaměstnanci, které mají ústředí na území okresu (pramen a uspořádání dat: Český statistický úřad, Registr ekonomických subjektů, výpis k 19.6.2001):
Počet zaměstnanců | ||||||||
Obchodní jméno | Sídlo | 5000 a více |
4000 - 4999 | 3000 - 3999 | 2000 - 2999 | 1000 - 1999 | 500 - 999 | 250 - 499 |
NOVÁ HUŤ, A.S. | OSTRAVA-KUNČICE | l | ||||||
OKD, A. S. | OSTRAVA-MORAVSKÁ OSTRAVA | l | ||||||
VÍTKOVICE, A.S. | OSTRAVA-VÍTKOVICE | l | ||||||
SEVEROMORAVSKÁ ENERGETIKA, A.S. | OSTRAVA - MORAVSKÁ OSTRAVA | l | ||||||
OKD A.S.-DŮL ODRA,ODŠTĚPNÝ ZÁVOD | OSTRAVA-PŘÍVOZ | l | ||||||
HUTNÍ MONTÁŽE OSTRAVA, A.S. | OSTRAVA-MORAVSKÁ OSTRAVA | l | ||||||
SEVEROMORAVSKÁ PLYNÁRENSKÁ, A.S. | OSTRAVA | l | ||||||
SEVEROMORAVSKÉ VODOVODY A KANALIZACE OSTRAVA A.S. | OSTRAVA | l | ||||||
BORSODCHEM MCHZ, S.R.O. | OSTRAVA - MARIÁNSKÉ HORY | l | ||||||
VYSOKÉ PECE OSTRAVA, A.S. | OSTRAVA-KUNČICE | l | ||||||
MORAVSKOSLEZSKÉ TEPLÁRNY A.S. | OSTRAVA-MORAVSKÁ OSTRAVA | l | ||||||
OKD, OSTRAVSKO-KARVINSKÉ KOKSOVNY, AKCIOVÁ SPOLEČNOST | OSTRAVA-PŘÍVOZ | l | ||||||
OKD, BASTRO, AKCIOVÁ SPOLEČNOST | OSTRAVA-RADVANICE | l | ||||||
OSTRAVSKÉ OPRAVNY A STROJÍRNY, S.R.O. | OSTRAVA - MORAVSKÁ OSTRAVA | l | ||||||
VÍTKOVICE - VÁLCOVNA TRUB, A.S. | OSTRAVA - VÍTKOVICE | l | ||||||
CASTING GROUP, SPOL. S R.O. | OSTRAVA - MORAVSKÁ OSTRAVA | l | ||||||
OSTRAVSKÉ VODÁRNY A KANALIZACE A. S. | OSTRAVA - MORAVSKÁ OSTRAVA | l | ||||||
VÍTKOVICKÉ SLÉVÁRNY S.R.O. | OSTRAVA - VÍTKOVICE | l | ||||||
POVODÍ ODRY, STÁTNÍ PODNIK | OSTRAVA 1 | l | ||||||
HAYES LEMMERZ AUTOKOLA, A.S. | OSTRAVA-KUNČICE | l | ||||||
OKD A.S.-AUTOMATIZACE A MECHANIZACE O.Z. | OSTRAVA-MORAVSKÁ OSTRAVA | l | ||||||
ZÁSOBOVÁNÍ TEPLEM OSTRAVA A.S. | OSTRAVA-MORAVSKÁ OSTRAVA | l | ||||||
KERAVIT S.R.O. | OSTRAVA-VÍTKOVICE | l | ||||||
NOVÁ HUŤ-VÁLCOVNA ZA STUDENA SPOL. S R.O. | OSTRAVA-VÍTKOVICE | l |
Zemědělské výrobní oblasti (podíl orné půdy v %): obilnářská (50),
řepařská (50).
Převládající zemědělská produkce: technické plodiny, zelenina, obiloviny,
květiny.
Poloha v silniční a železniční síti ČR:
Počet zvnějšku přicházejících komunikací: | dálnice | silnice pro motorová vozidla | silnice I. třídy čtyřpruhové | silnice I. třídy ostatní |
železnice s vlaky EC, IC | ostatní železnice s rychlíky | vedlejší železnice |
· ze severního kvandrantu | 1 | 1 | |||||
· z východního kvadrantu | 2 | 1 | 1 | ||||
· z jižního kvadrantu | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
· ze západního kvadrantu | 3 | 1 | |||||
Podíl trasy v % při nejrychl. spojení z okraje okresu do vybraných sídelních center: | |||||||
· Olomouc | 80 | 20 | 100 | ||||
· Brno | 20 | 30 | 45 | 5 | 50 | 50 | |
· Praha | 70 | 10 | 17 | 3 | 100 |
Délka silnic k 31.12.1998 | 100 km. |
Délka železnic k 31.12.1994 | 46,4 km. |
Délka železnic v km na 100 km2 (průměr ČR) | 21,7 km (182). |
Délka železnic v km na 10 000 obyvatel (průměr ČR) | 1,4 km (15). |
Podíl obyvatel připojených na veřejný vodovod v r. 1995 (průměr ČR) | 100,0 % (117). |
Podíl obyvatel připojených na veřejnou kanalizaci v r. 1995 (průměr ČR) | 91,8 % (125). |