Česky English Deutsch Francais

III ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ DOKUMENTACE A ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ PODKLADY OBCÍ

III.1 Metodické a vysvětlující poznámky

Územně plánovací dokumentace na úrovni obcí tvoří v současné právní úpravě územní plány obcí a regulační plány. V úpravě před 1. 7. 1998, kdy nabyla účinnost novela stavebního zákona (zákonem č. 83/1998 Sb.), to byly územní plány sídelních útvarů a územní plány zón, resp. územní projekty zón. V některých případech ještě zůstávají v platnosti směrné územní plány pořízené před nabytím účinnosti stavebního zákona č. 50/1976 Sb.

Územně plánovací podklady využitelné na úrovni obcí tvoří urbanistické studie. Jako projednávané urbanistické studie jsou označovány ty US, u kterých bylo zahájeno projednávání podle § 21 stavebního zákona a jejichž pořizování bude nebo již bylo ukončeno schválením souborného stanoviska, resp. zadáním návrhu ÚPD.

Analýzy, kartogramy a tabulkové přehledy ÚPD a ÚPP obcí se zakládají na těchto metodických zásadách:

  1. na zásadě jedno území (správní, resp. katastrální) = jeden reprezentující dokument;
  2. na zásadě aktuálnosti reprezentujícího dokumentu

K bodu a: Jestliže bylo pro území obce zpracováno více dokumentů ÚPD nebo ÚPP, do analytických rozborů vstupuje pouze jediný reprezentující dokument. Je to ten, který v hierarchii územního plánování stojí nejvýše (tj. např. ÚPN SÚ nad ÚPN Z, ÚPO nad RP, dokument ÚPD nad dokumentem ÚPP). Jestliže bylo pro území obce zpracováno více dokumentů ÚPD nebo ÚPP, jak uvedeno výše, ale každý z nich se týká jiného katastrálního území a nikoli celého území obce, pak v kartogramu a tabulkové části je uváděn každý tento dokument. V rámci jednoho katastrálního území platí selekce dokumentů analogicky.

K bodu b: Reprezentativní dokument musí zároveň splňovat podmínku aktuálnosti. Uplatňovaným kritériem je přednost nově rozpracované, byť ještě neschválené ÚPD před starší, třebaže dosud platnou ÚPD. Podmínkou k tomu je, aby rozpracovaná nová ÚPD dosáhla nejméně fáze schválení zadání. V případě, že rozpracovaná ÚPD nedosáhla fáze schválení návrhu, je v tabulkové části současně uvedena i platná ÚPD. V tabulkové části je rovněž vedle platné ÚPD zpracované před 1. 7. 1992 uvedena US, pořizovaná po tomto datu. V této souvislosti je třeba poznamenat, že aplikovaná přednost rozpracované nové ÚPD před starší platnou ÚPD nemá nic společného s právní stránkou věci, neboť výslovně nezrušená nebo nově schválenou ÚPD nenahrazená platná ÚPD si udržuje svou právní sílu.

V tabulkové části řazené podle krajů a obcí s rozšířenou působností jsou u každého zařazeného dokumentu ÚPD a ÚPP uvedeny informace o typu dokumentu, stavu rozpracovanosti, zhotoviteli, projektantovi, datu poslední dosažené fáze pořizování a příp. počtu změn. Rozsah řešeného území nemusí být totožný s rozsahem území řešeného ÚPD nebo ÚPP. Jedná se o území, pro které je dokumentace z výše uvedených zásad aktuální.

V každém oddílu tabulkové části podle kraje je zařazen barevný kartogram, zobrazující jeho správní území v podrobnosti katastrálních území. Do něho jsou promítnuty údaje o aktuálním stavu schválení či rozpracovanosti ÚPD a ÚPP.

III.2 Strukturně vývojové analýzy

a) Rozsah, skladba a vývoj základního souboru ÚPD a ÚPP

Základní soubor ÚPD a ÚPP obcí představuje záznamy o všech dokumentacích. K 31. 3. 2005 čítal 8588 jednotek. K těmto dokumentacím se váže 3878 změn.

Základní soubor tvořily ÚPD a ÚPP pořízené během čtyř období, vymezených legislativou:

  • ÚPD (SÚP a PÚP) pořízená podle zákonů č. 280/1949 Sb. a č. 84/1958 Sb. – do 30. 9. 1976
  • ÚPD (ÚPN SÚ II, ÚPN Z II, ÚPR Z II) a ÚPP (US) pořízené podle zákona č. 50/1976 Sb. – od 1. 10. 1976 – 30. 6. 1992
  • ÚPD (ÚPN SÚ I, ÚPN Z I, ÚPR Z I) a ÚPP (US) pořízené podle zákona č. 50/1976 Sb., ve znění novely č. 262/1992 Sb. – od 1. 7. 1992 do 30. 6. 1998
  • ÚPD (ÚPO, RP) a ÚPP (US) pořízené podle zákona č. 50/1976 Sb., ve znění novely č. 83/1998 Sb. – od 1. 7. 1998 dosud

Tab. 1: Základní soubor ÚPD a ÚPP podle typu dokumentace; 2005

ÚPO RP ÚPN SÚ I ÚPN Z I ÚPR Z I ÚPN SÚ II ÚPN Z II ÚPR Z II SÚP PÚP US
2353 295 2306 181 10 346 6 6 254 12 2819

Graf 1: Základní soubor ÚPD a ÚPP podle typu dokumentace; 2005

Graf 1

Tab. 2: Základní soubor ÚPD a ÚPP podle hlavních složek; 1996–2005

Počet obcí Hlavní složka základního souboru Na složku základního souboru připadá obcí
ÚPD US celkem
30. 9.1996 6233 3523** * 3523** 1,77**
31.12.1997 6234 3039 1140 4179 1,49
31. 3.1999 6244 3628 1742 5370 1,16
31. 3.2001 6251 4177 2167 6344 0,99
31. 3.2003 6249 4597 2583 7180 0,87
31. 3.2005 6248 5769 2819 8588 0,73

* Nezjištěno

** Údaj nesrovnatelný s ostatními

Základním souborem rozumíme souhrn ÚPD a ÚPP pořízených dle zákona č. 50/1976 Sb., případně dle starších právních předpisů. Z tabulky je patrné, že počet jednotek základního souboru ÚPD a ÚPP zaznamenal za dvouleté období od 31. 3. 2003 zvýšený nárůst (o 1408 jednotek).

Na jednotku souboru připadalo v průměru 0,73 obce. Téměř každá obec vykázala jednu územně plánovací dokumentaci (ÚPO, RP, ÚPN SÚ, ÚPN Z, ÚPR Z) nebo jeden územně plánovací podklad (US). Došlo jednak ke zpřesnění a doplnění databáze, jednak k zahájení pořizování nové ÚPD a ÚPP.

b) Hlavní soubor ÚPD a ÚPP; vývoj a sídelní diferenciace

Hlavním souborem ÚPD a ÚPP rozumíme tu část základního souboru ÚPD a ÚPP, kterou tvoří:

  • územně plánovací dokumentace vztažená k území obce (resp. celému katastrálnímu území) a
  • projednávané urbanistické studie rovněž vztažené k území obce (resp. celému katastrálnímu území),

které splňují metodické podmínky pro analytickou část uvedené v kapitole III.1.

Hlavní soubor se od 31. 3. 2003 do 31. 3. 2005 zvýšil: ze 4795 na 5127 jednotek, tj. o 332 jednotek. Hlavní soubor lze podrobit dalším analýzám, protože za něj byla sumarizována data ve stejné struktuře, jako za předchozí období, tj. od roku 1997.

Do tohoto souboru nebylo zahrnuto 485 neprojednaných US, které významně ovlivňují hodnocení územně plánovací připravenosti obcí některých krajů v bývalých okresech (nejvíce v kraji Vysočina v okresech Žďár nad Sázavou, Jihlava, Havlíčkův Brod). Jedná se o bývalé okresy s velkým počtem malých obcí (195, 121, 120) s malou stavební aktivitou.

Graf 2: Vývoj počtu obcí bez ÚPD a projednávaných US připadající na 1 obec; 1997, 1999, 2001, 2003, 2005

Graf 2

Srovnání s počtem obcí ukazuje, že průměrně 1,22 (v roce 2003 1,30) obce připadalo na jednu aktuální ÚPD či na jednu projednávanou US, resp. tyto dokumenty mělo schváleno či rozpracováno 82,0 % (v roce 2003 76,7 %) všech obcí v ČR.

Zahrneme-li do tohoto počtu neprojednané US, pak na jednu aktuální ÚPD, resp. ÚPP připadalo 1,11 (v roce 2003 1,15) obce, resp. tyto dokumenty mělo schváleno či rozpracováno 89,8 % (v roce 2003 86,8 %) všech obcí v ČR.

Následující tabulka ukazuje množství jednotek ÚPD a ÚPP ve zvolených velikostních skupinách obcí.

Tab. 3: Rozložení hlavního souboru ÚPD a projednávaných US podle velikostních kategorií obcí; 1997, 1999, 2001, 2003, 2005

Velikostní kategorie obce Počet obcí Počet jednotek hlavního souboru ÚPD a ÚPP Na jednotku hlavního souboru připadá obcí
1997 2005 1997 1999 2001 2003 2005 1997 1999 2001 2003 2005
Praha, Brno, Ostrava, Plzeň 4 4 4 4 4 4 4 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00
70001–120000 10 9 10 10 10 9 9 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00
50001–70000 10 9 10 10 10 9 9 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00
20001–50000 41 41 40 41 41 41 41 1,03 1,00 1,00 1,00 1,00
10001–20000 68 68 66 66 66 68 68 1,03 1,03 1,02 1,00 1,00
5001–10000 130 131 128 126 129 129 131 1,03 1,03 1,01 1,01 1,00
2001–5000 345 368 326 330 334 356 365 1,06 1,05 1,03 1,02 1,01
1001–2000 640 663 566 572 605 624 653 1,13 1,12 1,06 1,04 1,02
501–1000 1251 1274 848 882 1051 1118 1157 1,48 1,42 1,20 1,14 1,10
201–500 2086 2027 994 1087 1456 1510 1641 2,10 1,92 1,45 1,34 1,24
do 200 1649 1655 527 601 861 927 1049 3,13 2,75 1,90 1,80 1,58
ČR 6234 6249 3519 3729 4567 4795 5127 1,77 1,67 1,37 1,30 1,22

Z tabulky vyplývá, že celkový nárůst ÚPD a projednaných US od 31. 3. 2003 je 332 dokumentů; z toho je evidován nárůst 483 ÚPD a úbytek 151 projednávaných US. Z uvedeného lze usuzovat, že část projednaných US přešla do fáze návrhu ÚPD, příp. jejího schválení, přičemž řada obcí si pořizuje územní plán standardním způsobem.

Lze konstatovat, že čím jsou obce menší, tím méně často disponují územním plánem nebo projednávanou US. Města s více než 10000 obyvateli mají územní plán bez výjimky. Ve velikostní kategorii 1001 až 10000 obyvatel má ÚPD nebo projednanou US většina (98,8 %) obcí. V nejnižších velikostních kategoriích obcí do 500 obyvatel na jednu ÚPD, resp. projednávanou US statisticky připadá jedna a půl obce (0,73 %). Na druhé straně právě v malých obcích se realizoval absolutně nejvyšší přírůstek jednotek hlavního souboru ÚPD a ÚPP. V obcích s nejvýše 500 obyvateli přibylo více jak tři čtvrtiny celkového přírůstku (76,2 %).

Do hlavního souboru ÚPD a ÚPP je zahrnuto 12 schválených ÚPD a 1 projednávaná US do roku 1992 (v roce 2003 to bylo 118 schválených ÚPD a 91 projednávaných US do roku 1992). Z 12 obcí s ÚPD schválenou do roku 1992 má 7 rozpracovánu novou ÚPD nebo schvalovanou US.

c) Poměr ÚPD a ÚPP ve vývoji a sídelní diferenciaci

Územně plánovací dokumentace v hlavním souboru představují celkově 4357 jednotek, tj. 85,0 % a projednávané US 770 jednotek, tj. 15,0 %. V roce 2003 byly analogické počty 3874 a 921 jednotek, tj. 80,8 % a 19,2 %. Opět se zvýšil počet klasicky rozpracovaných ÚPD a snížil počet US, které dosáhly fáze projednávání.

Tab. 4: Poměr ÚPD a projednávaných US na hlavním souboru podle velikostních skupin obcí; 1997, 1999, 2001, 2003, 2005

Velikostní kategorie obce ÚPD US projednávané
1997 1999 2001 2003 2005 1997 1999 2001 2003 2005
počet počet počet počet počet % počet počet počet počet počet %
Praha, Brno, Ostrava, Plzeň 4 4 4 4 4 100,0 0 0 0 0 0 0,0
70001–120000 10 10 10 9 9 100,0 0 0 0 0 0 0,0
50001–70000 10 10 10 9 9 100,0 0 0 0 0 0 0,0
20001–50000 40 41 41 41 41 100,0 0 0 0 0 0 0,0
10001–20000 64 66 66 68 68 100,0 2 1 0 0 0 0,0
5001–10000 126 124 126 128 130 99,2 2 2 3 1 1 0,8
2001–5000 318 321 327 345 360 97,8 8 9 7 11 5 1,4
1001–2000 533 545 561 594 629 94,9 33 27 44 30 24 3,6
501–1000 717 759 863 960 1032 81,0 131 123 188 158 125 9,8
201–500 785 845 1024 1135 1344 66,3 209 242 432 375 297 14,7
do 200 364 409 494 581 731 44,2 163 192 367 346 318 19,2
ČR 2971 3134 3526 3874 4357 69,7 548 595 1041 921 770 12,3

Graf 3: Vývoj poměru ÚPD a projednávaných US na hlavním souboru podle velikostních skupin obcí; 1997, 1999, 2001, 2003, 2005

Graf 3

Je patrné, že jev koncentrace US do nejmenších velikostních skupin obcí a naopak jejich nepatrné zastoupení ve městech, který konstatovala předešlá vydání publikace, je setrvalý, celkově však začal mít snižující se tendenci. Podíl US z hlavního souboru ÚPD a ÚPP se u obcí s 201–500 obyvateli snížil o 10,1 procentních bodů a u nejmenších obcí do 200 obyvatel o 18,1 procentních bodů. Výše podílu US nekonkuruje podílu ÚPD; v obcích s nejčetnějšími US dosahuje jejich podíl pětiny hlavního souboru ÚPD a ÚPP. Rozvoj obcí s více než 2000 obyvateli je řízen až na nepatrné výjimky na základě územního plánu. Všechna města nad 10000 obyvatel pak řídí rozvoj svého území výlučně na základě územního plánu.

d) Zahajování a schvalování ÚPD včetně jejich změn a ÚPP

Tab. 5: Počet zahajovaných ÚPD včetně jejich změn a US; 1992–2004

Rok 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004
Zahájené ÚPD a ÚPP
ÚPN SÚ+ÚPO 221 199 246 244 240 193 145 269 253 139 126 166 114
ÚPN Z+RP 11 12 13 17 42 25 24 34 31 27 13 15 7
US 91 63 52 116 161 194 221 294 174 66 20 8 3
Zahájené změny ÚPD
ÚPN SÚ+ÚPO 3 11 4 57 37 101 151 340 357 394 399 520 306
Počet měněných ÚPN SÚ+ÚPO 3 9 4 22 31 62 103 224 238 269 293 379 223
ÚPN Z+RP 0 0 0 2 1 4 5 2 9 11 10 14 9
Počet měněných ÚPN Z+RP 0 0 0 2 1 3 4 2 8 11 9 10 6
Schválené ÚPD a ÚPP
ÚPN SÚ+ÚPO 54 69 169 192 279 312 426 242 290 283 304 142 163
ÚPN Z+RP 2 5 14 23 29 18 38 29 19 19 20 7 17
Schválené změny ÚPD
ÚPN SÚ+ÚPO 6 7 13 31 86 172 248 172 333 376 350 343 462
Počet měněných ÚPN SÚ+ÚPO 3 7 13 25 68 94 162 132 234 267 228 231 348
ÚPN Z+RP 0 0 0 0 1 2 13 2 1 10 11 5 10
Počet měněných ÚPN Z+RP 0 0 0 0 1 2 11 2 1 8 11 5 7

Graf 4: Vývoj počtu zahájených a schválených ÚPD včetně jejich změn a US; 1992–2004

Graf 4

Z uvedené tabulky a grafu je patrné, že od roku 1992, tj. od nabytí účinnosti tzv. „velké novely“ stavebního zákona, rovnoměrně narůstal počet schvalovaných ÚPN SÚ/ÚPO. Tento růst kulminoval v roce 1998, kdy bylo schváleno 426 ÚPD.

Rovnoměrné zahajování pořizování ÚPN SÚ, které se pohybovalo v rozmezí zhruba 220–240 ÚPD ročně naopak v roce 1998 výrazně pokleslo na 145 ÚPD. Tato skutečnost byla způsobena očekáváním schválení novely stavebního zákona, která přinesla významné změny v pojetí, druzích a obsahu ÚPD.

Pozdržené zahajování pořizování nové ÚPD se projevilo jeho kulminací v následujícím roce 1999, kdy bylo zahájeno 269 ÚPO. Téměř stejného počtu zahájených ÚPO bylo dosaženo ještě v následujícím roce 2000.

V roce 1999 kulminoval i počet zahajovaných US – dosáhl historicky nejvyšší hodnoty 294 US. Tento počet do roku 2005 exponenciálně klesal k nule.

V roce 2002 došlo ke druhé kulminaci schvalování ÚPO, zahájených v roce 1999, tedy po třech letech pořizování. Současně však došlo ke snížení počtu zahajovaných ÚPO na polovinu, jejich počet se v letech 2001–2004 pohyboval kolem čísla 136. Důvodem bylo téměř 90% pokrytí území ČR ÚPD a US obcí a v neposlední řadě i snaha dokončit a nezahajovat pořizování ÚPD okresními úřady před ukončením jejich působnosti v roce 2003.

V roce 2003 se počet zahajovaných ÚPD mírně zvýšil a přesáhl počat schválených ÚPO. V témže roce došlo k historické kulminaci počtu zahajovaných změn ÚPD, který dosáhl 520 změn. Současně se nejvíce rozevřely nůžky mezi počtem zahajovaných ÚPO a počtem zahajovaných změn ÚPD; rozdíl činil 354 dokumentací. V následujícím roce 2004 kulminoval počet schválených změn ÚPD číslem 462. Z toho, a zejména z posunu křivek znázorňujících zahajování a schvalování změn, lze usuzovat, že pořízení změny trvá přibližně jeden rok.

Současně v roce 2002 došlo ke snížení počtu zahajovaných ÚPO na polovinu, jejich počet se v letech 2001–2004 pohyboval kolem čísla 136.

e) Skladba ÚPD podle dokončenosti a rozpracovanosti

Evidence etap procesu pořizování ÚPD umožňuje analyzovat ÚPD podle stupně rozpracovanosti až dokončení.

Rozlišení rozpracovanosti ÚPD bylo provedeno prostřednictvím dvou stupňů:

  • dosažení nejvýše fáze zadání; zahrnuje některou z těchto etap: přípravné práce (§ 9 vyhlášky MMR č. 135/2001 Sb.), průzkumy a rozbory (§ 10) a zadání ÚPD (§ 11)
  • dosažení nejméně fáze koncept-návrh; zahrnuje některou z těchto etap: koncept řešení (§ 12), souborné stanovisko (§ 13) a návrh ÚPD (§ 14)

Základní dělící kritérium „dokončenost-rozpracovanost” rozděluje hlavní soubor ÚPD na dvě části: 2866 jednotek schválených (65,8 %) a 1491 jednotek rozpracovaných (34,2 %). V roce 2003 bylo schválených ÚPD vykázáno 2467 (63,7 %) a rozpracovaných 1407 (36,3 %).

Vnitřní skladbu obou hlavních skupin ÚPD ve vývoji 1997–2005 přináší následující tabulka.

Tab. 6: Vývoj dokončenosti a rozpracovanosti ÚPD; 1997, 1999, 2001, 2003, 2005

ÚPD celkem ÚPD rozpracovaná ÚPD schválená
ve stupni nejvýše zadání (dř. ÚHZ) ve stupni koncept-návrh
počet % počet % počet %
31.12.1997 2971 303 10,2 1443 48,6 1225 41,2
31.3.1999 3134 307 9,8 1302 41,5 1525 48,7
31.3.2001 3526 336 9,5 1201 34,1 1989 56,4
31.3.2003 3874 323 8,3 1084 28,0 2467 63,7
31.3.2005 4357 444 10,2 1047 24,0 2866 65,8
Rozdíl 1997–1999 +163 +4 -141 +300
Rozdíl 1999–2001 +392 +29 -101 +464
Rozdíl 2001–2003 +348 -13 -117 +478
Rozdíl 2003–2005 +483 +121 -37 +399

Počet evidované schválené ÚPD se k 31. 3. 2005 zvýšil o 399 dokumentací na 2866. Schválená ÚPD činí 65,8 % dokumentací z hlavního souboru a pokrývá 45,9 % počtu obcí ČR.

Tabulka dále vypovídá o tom, že ve vnitřní skladbě rozpracovaných ÚPD pokračuje trend úbytku pokročile rozpracované ÚPD – ve stupni koncept-návrh. Četnost skupiny v této fázi se snížila o 37 dokumentací (přešly do skupiny schválené ÚPD). Tvoří ji 1047 dokumentací, které se podílí na dokumentacích hlavního souboru 24,0 %. Pokrývá 16,8 % počtu obcí ČR.

Ve skupině rozpracované ÚPD ve fázi nejvýše zadání přibylo 121 dokumentací. Skupinu rozpracovaných ÚPD v této fázi tvoří 444 dokumentací, které se podílí na dokumentacích hlavního souboru 10,2 %.

Analýza by nebyla objektivní, kdybychom do ní nezahrnuli rovněž urbanistické studie. K 31. 3. 2005 mělo 1255 obcí US, z toho 770 projednávaných a 485 neprojednávaných.

Sečteme-li ÚPD ve fázi koncept-návrh a projednávané US, dostaneme 1817 dokumentací, které obce mohou používat jako územně plánovací nástroj při územním řízení. Tato skupina dokumentací pokrývá 29,1 % počtu obcí, tj. necelou jednu třetinu. Tato skupina dokumentací vykazuje úbytek ve prospěch schválených ÚPD.

Graf 5: Vývoj dokončenosti a rozpracovanosti ÚPD; 1997, 1999, 2001, 2003,2005

Graf 5

Celkově se snížil podíl rozpracovanosti ÚPD z poměru 5,7:10 v roce 2003 na 5,2:10 k 31. 3. 2005 (v roce 1999 byl poměr 12:10).

f) Skladba ÚPD a ÚPP podle pořizovatelů

Podle současné právní úpravy pořizují ÚPD (územní plány obcí a regulační plány) obce v přenesené působnosti (§ 13 stavebního zákona); na žádost obcí zajišťují pořízení obecní úřady s rozšířenou působností (§ 14 odst. 1 stavebního zákona). Podle stavu právního prostředí před 1. 1. 2003 pořizovaly ÚPD obce v přenesené působnosti (§ 13 stavebního zákona); na žádost obcí zajišťovaly pořízení okresní úřady (§ 14 odst. 1 písm. c stavebního zákona). Před 1. 7. 1998 pořizovaly ÚPD obcí (územní plány a územní projekty sídelních útvarů a zón) okresní úřady, pověřené obecní úřady a výjimečně i regionální pracoviště MMR.

Do hodnocení byly opětně přiřazeny projednávané US, které jsou součástí hlavního souboru ÚPD a ÚPP obcí. Podle současných předpisů pořizují US v přenesené působnosti obce (§ 13 stavebního zákona), na žádost obcí zajišťují pořízení obecní úřady s rozšířenou působností (§ 14 odst. 1 stavebního zákona). Podle stavu právního prostředí před 1. 1. 2003 pořizovaly US obce v přenesené působnosti (§ 13 stavebního zákona) nebo okresní úřady (§ 14 odst. 1 písm. c stavebního zákona), šlo-li o US nezbytné pro činnost okresního úřadu. Pořizovatelé US se v období před 1. 7. 1998 shodují s pořizovateli ÚPD.

ÚPD a ÚPP pořizuje rovněž Ministerstvo obrany na území vojenských újezdů.

Tab. 7: Skladba pořizovatelů jednotek hlavního souboru ÚPD a ÚPP; 1997, 1999, 2001, 2003, 2005

Rok Celkem MMR MO ONV OkÚ Pověřené ObÚ ORP Obce
počet počet počet počet počet počet počet
1997 3519 3 0 * 2343 1173 - 0
1999 3729 7 0 * 2323 1176 - 223
2001 4567 6 2 * 2657 908 - 994
2003 4787 3 1 * 2452 838 - 1493
2005 5428 6 1 38 2256 793 299 2035

* Nezjištěno

Graf 6: Poměr pořizovatelů ÚPD a ÚPP v hlavním souboru; 1997–2005

Graf 6

Porovnáme-li strukturu ÚPD a ÚPP hlavního souboru dle pořizovatelů, zjistíme, že se snižuje poměr ÚPD a ÚPP pořízené OkÚ a pověřenými ObÚ a výrazně narůstá počet pořizujících obcí.

g) Časový rozsah procesu pořizování ÚPD

Zajímavý je výsledek analýzy doby pořizování ÚPD obcí. Zjišťovalo se, u kolika rozpracovaných ÚPD obcí nebyl zaznamenán k časovým milníkům žádný pohyb.

Tab. 8: Četnost rozpracovaných ÚPD obcí, u nichž nebyl zaznamenán pohyb při jejich pořizování; 2005

Poslední dosažená fáze 1998 a dříve 1999 2000 2001 2002 2003
Přípravné práce 21 12 8 3 5 3
Zadání 21 6 28 24 68 47
Koncept 157 35 44 39 81 38
Návrh 152 52 34 55 105 12
Celkem 351 95 114 121 259 100

Výrazně se snížil počet ÚPD bez pohybu v pořizování od roku 1998 a dříve: 452 k 31. 3. 2003 na 351 k 31. 3. 2005, tj. téměř o jednu čtvrtinu. Na toto zlepšení má bezesporu vliv i aktivita pověřených pracovníků krajských úřadů v evidenci ÚPD a ÚPP.

Nejvíce ÚPD bez pohybu od roku 1999 je zaznamenán v roce 2002. Z evidence nelze určit, zda se jedná o prodlevu v pořizování způsobenou přechodem kompetencí na úseku územního plánování z okresních úřadů na krajské úřady, či se jedná o prodlevu v evidenci.

h) Evidence územně plánovací činnosti

Od 1. 1. 2003 přešla povinnost evidence územně plánovací činnosti na krajské úřady. Krajské úřady evidují on-line prostřednictvím webových aplikací iLAS a iKAS.

Graf 7: Průměrný počet editovaných ÚPD a US na pracovníka KÚ za rok; 2003–2005

Graf 7

Na jednoho editujícího pracovníka KÚ připadalo v období 2003–2005 průměrně 87,3 editovaných dokumentací.

Nejvíce pověřených pracovníků bylo na KÚ Ústeckého kraje: 7 pracovníků, k nimž experimentálně přibylo koncem roku 2003 16 pověřených pracovníků úřadů obcí s rozšířenou působností. Ve skutečnosti editovali 3 pověření pracovníci KÚ a 8 externích pracovníků, tedy zhruba polovina. Na jednoho editujícího pracovníka připadalo 12,4 editovaných dokumentací za rok. Tento extrémní případ a dále hlavní město Praha byly pro svoje anomálie vyloučeny z výše uvedeného výpočtu průměru editovaných dokumentací na pracovníka za rok.

Nejvíce editovaných dokumentací na jednoho editujícího pracovníka připadalo na KÚ Moravskoslezského kraje a KÚ Karlovarského kraje (308,5 a 209,8 dokumentací).

S přihlédnutím k počtu obcí se jeví jako optimální 3 editující pracovníci na jeden KÚ.

Tab. 9: Počty editovaných ÚPD včetně jejich změn a US obcí pověřenými pracovníky KÚ; 2003–2005

Kraj Počet pověřených pracovníků Počet editujících pracovníků Počet editovaných UPD a US od roku 2003 Počet editovaných změn UPD od roku 2003 Prům. počet editovaných ÚPD a US na pracovníka za rok Prům. počet editovaných změn ÚPD na pracovníka za rok Prům. počet editovaných ÚPD včetně změn a US na pracovníka za rok
KÚ od roku 2003 ORP od roku 2003 ukončili činnost KÚ od roku 2003 ORP od roku 2003 průměr za rok
Hlavní město Praha 1 1 1 36 0 18,0 0,0 18,0
Středočeský 5 3 1 157 73 78,5 36,5 115
Jihočeský 3 3 2 288 129 72,0 32,3 104,3
Plzeňský 4 4 2 274 103 68,5 25,8 94,3
Karlovarský 4 3 2 242 597 60,5 149,3 209,8
Ústecký 7 16 1 7 8 114 85 7,1 5,3 12,4
Liberecký 1 1 1 84 93 42,0 46,5 88,5
Královéhradecký 2 1 1 154 93 77,0 46,5 123,5
Pardubický 3 3 3 223 182 37,2 30,3 67,5
Vysočina 2 1 2 1 1 179 35 89,5 17,5 107,0
Jihomoravský 2 1 1 2 1 1 83 63 41,5 31,5 73,0
Olomoucký 2 1 1 152 93 76,0 46,5 122,5
Moravskoslezský 2 1 1 1 219 398 109,5 199,0 308,5
Zlínský 5 2 2 243 320 60,8 80,0 140,8
Celkem 43 18 2 28 9 27 2448 1944 63,8 41,9 87,3

III.3 Přehled podle krajů

Tab. 10: Pořadí krajů podle podílu rozpracované a schválené ÚPD; 2005

Kraj Počet obcí ÚPD rozpracovaná a schválená ve fázi ÚPD rozpracovaná a schválená celkem Podíl z počtu obcí kraje v %
Průzkumy a rozbory Zadání Koncept Návrh Schválená
Hlavní město Praha 1 0 0 0 0 1 1 100
Moravskoslezský 299 0 20 41 11 220 292 97,7
Zlínský 304 0 5 5 8 269 287 94,4
Karlovarský 132 8 14 12 4 81 119 90,1
Olomoucký 397 0 19 43 42 206 310 78,1
Jihomoravský 672 7 7 52 93 345 504 75,0
Středočeský 1146 22 69 117 133 502 843 73,6
Královéhradecký 448 8 30 47 45 193 323 72,1
Pardubický 452 2 25 30 39 212 308 68,1
Ústecký 354 6 32 21 16 158 233 65,8
Liberecký 216 0 14 9 23 94 140 64,8
Jihočeský 623 4 24 61 43 268 400 64,2
Plzeňský 501 5 18 37 33 189 282 56,3
Vysočina 704 6 99 65 17 128 315 44,7
CELKEM 6249 68 376 540 507 2866 4357 69,7

Tab. 11: Pořadí krajů podle podílu rozpracované a schválené ÚPD a ÚPP; 2005

Kraj Počet obcí Počet ÚPD celkem Podíl ÚPD z počtu obcí v % Počet US projednaných celkem Podíl US projednaných z počtu obcí v % Počet US neprojednaných celkem Podíl US neprojednaných z počtu obcí v % Počet ÚPD a ÚPP celkem Podíl ÚPD a ÚPP z počtu obcí v %
Hlavní město Praha 1 1 100,00 0 0,00 0 0,00 1 100,00
Moravskoslezský 299 292 97,66 2 0,67 1 0,33 295 98,66
Zlínský 304 287 94,41 8 2,63 3 0,99 298 98,03
Pardubický 452 308 68,14 97 21,46 34 7,52 439 97,12
Karlovarský 132 119 90,15 6 4,55 2 1,52 127 96,21
Ústecký 354 233 65,82 85 24,01 18 5,08 336 94,92
Olomoucký 397 310 78,09 50 12,59 12 3,02 372 93,70
Liberecký 216 140 64,81 30 13,89 32 14,81 202 93,52
Jihomoravský 672 504 75,00 51 7,59 57 8,48 612 91,07
Jihočeský 623 400 64,21 101 16,21 52 8,35 553 88,76
Královéhradecký 448 323 72,10 43 9,60 27 6,03 393 87,72
Plzeňský 501 282 56,29 126 25,15 27 5,39 435 86,83
Středočeský 1146 843 73,56 85 7,42 38 3,32 966 84,29
Vysočina 704 315 44,74 86 12,22 182 25,85 583 82,81
CELKEM 6249 4357 69,72 770 12,32 485 7,76 5612 89,81

Graf 8: Podíl jednotlivých fází pořizování ÚPD; 2005

Graf 8

Graf 9: Podíl ÚPD, projednaných a neprojednaných ÚS; 2005

Graf 9

Tab. 12: Pořadí krajů podle podílu platné ÚPD; 2005

Kraj Počet ÚPD platných Podíl obcí s platnou ÚPD v % Pro úplnost doplňujeme výše uvedené statistické informace získané z hlavního souboru o přehled platných ÚPD obcí – právní stav.
Hlavní město Praha 1 100,00
Zlínský 276 90,8
Moravskoslezský 237 79,3
Karlovarský 97 73,5
Olomoucký 242 61,0
Jihomoravský 359 53,4
Pardubický 222 49,1
Ústecký 168 47,5
Královéhradecký 210 46,9
Jihočeský 287 46,1
Liberecký 98 45,4
Středočeský 506 44,2
Plzeňský 203 40,5
Vysočina 160 22,7
CELKEM 3066 49,1
TOPlist
Kontakty Mapa stránek RSS Prohlášení o přístupnosti TOPlist
Poslední aktualizace stránky 15. 3. 2011 |© Ústav územního rozvoje , 2001–2024