Územně plánovací dokumentace na úrovni obcí tvoří v současné právní úpravě územní plány obcí a regulační plány. V úpravě před 1. 7. 1998, kdy nabyla účinnost novela stavebního zákona (zákonem č. 83/1998 Sb.), to byly územní plány sídelních útvarů a územní plány zón, resp. územní projekty zón. V některých případech ještě zůstávají v platnosti směrné územní plány pořízené před nabytím účinnosti stavebního zákona č. 50/1976 Sb.
Územně plánovací podklady využitelné na úrovni obcí tvoří urbanistické studie. Jako projednávané urbanistické studie jsou označovány ty US, u kterých bylo zahájeno projednávání podle § 21 stavebního zákona a jejichž pořizování bude nebo již bylo ukončeno schválením souborného stanoviska, resp. zadáním návrhu ÚPD.
Analýzy, kartogramy a tabulkové přehledy ÚPD a ÚPP obcí se zakládají na těchto metodických zásadách:
K bodu a): Jestliže bylo pro území obce zpracováno více dokumentů ÚPD nebo ÚPP, do analytických rozborů vstupuje pouze jediný reprezentující dokument. Je to ten, který v hierarchii územního plánování stojí nejvýše (tj. např. ÚPN SÚ nad ÚPN Z, ÚPO nad RP, dokument ÚPD nad dokumentem ÚPP). Jestliže bylo pro území obce zpracováno více dokumentů ÚPD nebo ÚPP, jak uvedeno výše, ale každý z nich se týká jiného katastrálního území a nikoli celého území obce, pak v kartogramu a tabulkové části je uváděn každý tento dokument. V rámci jednoho katastrálního území platí selekce dokumentů analogicky.
K bodu b): Reprezentativní dokument musí zároveň splňovat podmínku aktuálnosti. Uplatňovaným kritériem je přednost nově rozpracované, byť ještě neschválené ÚPD před starší, třebaže dosud platnou ÚPD. Podmínkou k tomu je, aby rozpracovaná nová ÚPD dosáhla nejméně fáze schválení zadání. V případě, že rozpracovaná ÚPD nedosáhla fáze schválení návrhu, je v tabulkové části současně uvedena i platná ÚPD. V tabulkové části je rovněž vedle platné ÚPD zpracované před 1. 7. 1992 uvedena US, pořizovaná po tomto datu. V této souvislosti je třeba poznamenat, že aplikovaná přednost rozpracované nové ÚPD před starší platnou ÚPD nemá nic společného s právní stránkou věci, neboť výslovně nezrušená nebo nově schválenou ÚPD nenahrazená platná ÚPD si udržuje svou právní sílu.
V tabulkové části řazené podle krajů a obcí s rozšířenou působností jsou u každého zařazeného dokumentu ÚPD a ÚPP uvedeny informace o typu dokumentu, stavu rozpracovanosti, zhotoviteli, projektantovi, datu poslední dosažené fáze pořizování a příp. počtu změn. Rozsah řešeného území nemusí být totožný s rozsahem území řešeného ÚPD nebo ÚPP. Jedná se o území, pro které je dokumentace z výše uvedených zásad aktuální.
V každém oddílu tabulkové části podle kraje je zařazen barevný kartogram, zobrazující jeho správní území v podrobnosti katastrálních území. Do něho jsou promítnuty údaje o aktuálním stavu schválení či rozpracovanosti ÚPD a ÚPP.
Základní soubor ÚPD a ÚPP obcí představuje záznamy o všech dokumentacích. K 31. 12. 2006 čítal 9011 jednotek. K těmto dokumentacím se váže 5335 změn.
Základní soubor tvořily ÚPD a ÚPP pořízené během čtyř období, vymezených legislativou:
ÚPO | RP | ÚPN SÚ I | ÚPN Z I | ÚPR Z I | ÚPN SÚ II | ÚPN Z II | ÚPR Z II | SÚP | PÚP | US |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2533 | 311 | 2456 | 181 | 10 | 357 | 6 | 6 | 253 | 12 | 2886 |
Počet obcí | Hlavní složka základního souboru | Na složku základního souboru připadá obcí | |||
---|---|---|---|---|---|
ÚPD | US | celkem | |||
30.9.1996 | 6233 | 3523 | 3523 | 1,77 | |
31.12.1997 | 6234 | 3039 | 1140 | 4179 | 1,49 |
31.3.1999 | 6244 | 3628 | 1742 | 5370 | 1,16 |
31.3.2001 | 6251 | 4177 | 2167 | 6344 | 0.99 |
31.3.2003 | 6249 | 4597 | 2583 | 7180 | 0.87 |
31.3.2005 | 6248 | 5769 | 2819 | 8588 | 0.73 |
31.12.2006 | 6248 | 6125 | 2886 | 9011 | 0.69 |
* Nezjištěno. ** Údaj nesrovnatelný s ostatními.
Základním souborem rozumíme souhrn ÚPD a ÚPP pořízených dle zákona č. 50/1976 Sb., případně dle starších právních předpisů. Z tabulky je patrné, že počet jednotek základního souboru ÚPD a ÚPP zaznamenal do konce roku 2006 opět nárůst (o 423 jednotek). Do tohoto údaje nejsou započítány počty změn ÚPD.
Na jednotku souboru připadalo v průměru 0,69 obce. Téměř každá obec vykázala jednu územně plánovací dokumentaci (ÚPO, RP, ÚPN SÚ, ÚPN Z, ÚPR Z) nebo jeden územně plánovací podklad (US). Došlo jednak ke zpřesnění a doplnění databáze, jednak k zahájení pořizování nové ÚPD a ÚPP.
Hlavním souborem ÚPD a ÚPP rozumíme tu část základního souboru ÚPD a ÚPP, kterou tvoří:
které splňují metodické podmínky pro analytickou část uvedené v kapitole III.1.
Hlavní soubor se od 31. 3. 2005 do 31. 12. 2006 zvýšil: ze 5127 na 5182 jednotek, tj. o 55 jednotek. Hlavní soubor lze podrobit dalším analýzám, protože za něj byla sumarizována data ve stejné struktuře, jako za předchozí období, tj. od roku 1997.
Do tohoto souboru nebylo zahrnuto 447 neprojednaných US, které významně ovlivňují hodnocení územně plánovací připravenosti obcí některých krajů v bývalých okresech (nejvíce v kraji Vysočina v okresech Žďár nad Sázavou, Jihlava, Havlíčkův Brod). Jedná se o bývalé okresy s velkým počtem malých obcí (195, 121, 120) s malou stavební aktivitou.
Srovnání s počtem obcí ukazuje, že průměrně 1,20 (v roce 2005 1,22) obce připadalo na jednu aktuální ÚPD či na jednu projednávanou US, resp. tyto dokumenty mělo schváleno či rozpracováno 82,9 % (v roce 2005 82,0 %) všech obcí v ČR.
Zahrneme-li do tohoto počtu neprojednané US, pak na jednu aktuální ÚPD, resp. ÚPP připadalo 0,90 (v roce 2005 1,11) obce, resp. tyto dokumenty mělo schváleno či rozpracováno 90,1 % (v roce 2005 89,8 %) všech obcí v ČR.
Následující tabulka ukazuje množství jednotek ÚPD a ÚPP ve zvolených velikostních skupinách obcí.
Velikostní kategorie obce | Počet obcí | Počet jednotek hlavního souboru ÚPD a ÚPP | Na jednotku hlavního souboru připadá obcí | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1997 | 2006 | 1997 | 1999 | 2001 | 2003 | 2005 | 2006 | 1997 | 1999 | 2001 | 2003 | 2005 | 2006 | |
Praha, Brno, Ostrava, Plzeň | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
70001–120000 | 10 | 9 | 10 | 10 | 10 | 9 | 9 | 9 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
50001–70000 | 10 | 9 | 10 | 10 | 10 | 9 | 9 | 9 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
20001–50000 | 41 | 41 | 40 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 1,03 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
10001–20000 | 68 | 68 | 66 | 66 | 66 | 68 | 68 | 68 | 1,03 | 1,03 | 1,02 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
5001–10000 | 130 | 131 | 128 | 126 | 129 | 129 | 131 | 131 | 1,03 | 1,03 | 1,01 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
2001–5000 | 345 | 368 | 326 | 330 | 334 | 356 | 365 | 364 | 1,06 | 1,05 | 1,03 | 1,02 | 1,01 | 1,01 |
1001–2000 | 640 | 673 | 566 | 572 | 605 | 624 | 653 | 645 | 1,13 | 1,12 | 1,06 | 1,04 | 1,02 | 1,03 |
501–1000 | 1251 | 1274 | 846 | 882 | 1051 | 1118 | 1157 | 1154 | 1,48 | 1,42 | 1,20 | 1,14 | 1,10 | 1,10 |
201–500 | 2086 | 2027 | 994 | 1087 | 1456 | 1510 | 1641 | 1651 | 2,10 | 1,92 | 1,45 | 1,34 | 1,24 | 1,23 |
do 200 | 1649 | 1655 | 527 | 601 | 861 | 927 | 1049 | 1060 | 3,13 | 2,75 | 1,90 | 1,80 | 1,58 | 1,56 |
ČR | 6234 | 6249 | 3519 | 3729 | 4567 | 4795 | 5127 | 5136 | 1,77 | 1,67 | 1,37 | 1,30 | 1,22 | 1,22 |
Z tabulky vyplývá, že celkový nárůst ÚPD a projednaných US od 31. 3. 2005 je 9 dokumentů; z toho je evidován nárůst 211 ÚPD a úbytek 202 projednávaných US. Z uvedeného lze usuzovat, že část projednaných US přešla do fáze návrhu ÚPD, příp. jejího schválení, přičemž řada obcí si pořizuje územní plán standardním způsobem.
Lze konstatovat, že čím jsou obce menší, tím méně často disponují územním plánem nebo projednávanou US. Města s více než 5000 obyvateli mají územní plán bez výjimky. Ve velikostní kategorii 1001 až 5000 obyvatel má ÚPD nebo projednanou US většina (96,9 %) obcí. V nejnižších velikostních kategoriích obcí do 500 obyvatel má ÚPD nebo projednanou US 73,6 % obcí.
Územně plánovací dokumentace v hlavním souboru představují celkově 4568 jednotek, tj. 88,9 % a projednávané US 568 jednotek, tj. 11,1 %. V roce 2005 byly analogické počty 4357 a 770 jednotek, tj. 85,0 % a 15,0 %. Opět se zvýšil počet klasicky rozpracovaných ÚPD a snížil počet US, které dosáhly fáze projednávání.
Velikostní kategorie obce | ÚPD | US projednávané | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1997 | 1999 | 2001 | 2003 | 2005 | 2006 | 1997 | 1999 | 2001 | 2003 | 2005 | 2006 | |||
počet | počet | počet | počet | počet | počet | % | počet | počet | počet | počet | počet | počet | % | |
Praha, Brno, Ostrava, Plzeň | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 100,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 |
70001–120000 | 10 | 10 | 10 | 9 | 9 | 9 | 100,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 |
50001–70000 | 10 | 10 | 10 | 9 | 9 | 9 | 100,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 |
20001–50000 | 40 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 100,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 |
10001–20000 | 64 | 66 | 66 | 68 | 68 | 68 | 100,0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 |
5001–10000 | 126 | 124 | 126 | 128 | 130 | 131 | 100,0 | 2 | 2 | 3 | 1 | 1 | 0 | 0,0 |
2001–5000 | 318 | 321 | 327 | 345 | 360 | 358 | 97,3 | 8 | 9 | 7 | 11 | 5 | 6 | 1,6 |
1001–2000 | 533 | 545 | 561 | 594 | 629 | 625 | 94,3 | 33 | 27 | 44 | 30 | 24 | 20 | 3,0 |
501–1000 | 717 | 759 | 863 | 960 | 1032 | 1075 | 84,4 | 131 | 123 | 188 | 158 | 125 | 79 | 6,2 |
201–500 | 785 | 845 | 1024 | 1135 | 1344 | 1436 | 70,8 | 209 | 242 | 432 | 375 | 297 | 215 | 10,6 |
do 200 | 364 | 409 | 494 | 581 | 731 | 812 | 49,1 | 163 | 192 | 367 | 346 | 318 | 248 | 15,0 |
ČR | 2971 | 3134 | 3526 | 3874 | 4357 | 4568 | 73,1 | 548 | 595 | 1041 | 921 | 770 | 568 | 9,1 |
Je patrné, že jev koncentrace US do nejmenších velikostních skupin obcí a naopak jejich nepatrné zastoupení ve městech, který konstatovala předešlá vydání publikace, je setrvalý, celkově však začal mít snižující se tendenci. Podíl US z hlavního souboru ÚPD a ÚPP se u obcí s 201–500 obyvateli snížil o 27,6 procentních bodů (82 US) a u nejmenších obcí do 200 obyvatel o 22,0 procentních bodů (70 US). Počet rozpracovaných a schválených ÚPD se v těchto velikostních kategoriích naopak zvýšil o 92 a 81 ÚPD. Rozvoj obcí s více než 2000 obyvateli je řízen až na nepatrné výjimky na základě územního plánu. Všechna města nad 5000 obyvatel pak řídí rozvoj svého území výlučně na základě územního plánu.
Rok | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zahájené ÚPD a ÚPP | |||||||||||||||
ÚPN SÚ+ÚPO | 222 | 202 | 249 | 248 | 254 | 195 | 157 | 272 | 259 | 147 | 151 | 217 | 195 | 96 | 71 |
ÚPN Z+RP | 10 | 11 | 13 | 17 | 44 | 24 | 25 | 36 | 35 | 29 | 14 | 22 | 13 | 8 | 1 |
US | 91 | 64 | 54 | 118 | 161 | 195 | 226 | 296 | 174 | 71 | 23 | 20 | 11 | 7 | 11 |
Zahájené změny ÚPD | |||||||||||||||
ÚPN SÚ+ÚPO | 3 | 10 | 4 | 56 | 33 | 98 | 151 | 345 | 367 | 415 | 474 | 669 | 571 | 390 | 136 |
Počet měněných ÚPN SÚ+ÚPO | 3 | 9 | 4 | 21 | 28 | 59 | 104 | 227 | 245 | 233 | 331 | 487 | 407 | 320 | 119 |
ÚPN Z+RP | 0 | 0 | 0 | 2 | 1 | 4 | 2 | 2 | 8 | 11 | 12 | 14 | 18 | 11 | 7 |
Počet měněných ÚPN Z+RP | 0 | 0 | 0 | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | 7 | 11 | 11 | 10 | 13 | 9 | 5 |
Schválené ÚPD a ÚPP | |||||||||||||||
ÚPN SÚ+ÚPO | 53 | 69 | 172 | 193 | 281 | 313 | 431 | 251 | 295 | 286 | 320 | 153 | 189 | 204 | 183 |
ÚPN Z+RP | 2 | 5 | 10 | 20 | 26 | 19 | 37 | 30 | 20 | 19 | 21 | 7 | 20 | 18 | 17 |
Schválené změny ÚPD | |||||||||||||||
ÚPN SÚ+ÚPO | 6 | 7 | 12 | 31 | 86 | 175 | 248 | 174 | 339 | 386 | 370 | 376 | 529 | 640 | 540 |
Počet měněných ÚPN SÚ+ÚPO | 3 | 7 | 12 | 25 | 68 | 95 | 162 | 133 | 238 | 273 | 236 | 251 | 394 | 462 | 397 |
ÚPN Z+RP | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 2 | 14 | 3 | 1 | 9 | 12 | 5 | 10 | 20 | 10 |
Počet měněných ÚPN Z+RP | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 2 | 10 | 3 | 1 | 7 | 12 | 5 | 7 | 15 | 10 |
Rovnoměrné zahajování pořizování ÚPN SÚ, které se pohybovalo v rozmezí zhruba 220–250 ÚPD ročně zaznamenalo v letech 1997 a 1998 mírný pokles. Tato skutečnost byla způsobena očekáváním schválení novely stavebního zákona, která přinesla významné změny v pojetí, druzích a obsahu ÚPD. V letech 1999 a 2000 došlo opět k nárůstu zahajovaných ÚPO, jejichž počet se pohyboval kolem 260. V letech 2001 a 2002 byl zřetelný pokles zahajovaných ÚPO, zřejmě související s ukončováním činnosti okresních úřadů. V letech 2003 a 2004 došlo opět k mírnému nárůstu zahajován pořizování ÚPO. V letech 2005 a 2006 s očekáváním nového stavebního zákona došlo k výraznému poklesu zahajovaných ÚPO, a to téměř na polovinu. V uvedených dvou letech byl zaznamenán vůbec nejnižší počet zahajovaných ÚPO (96 a 71).
V roce 1999 kulminoval i počet zahajovaných US – dosáhl historicky nejvyšší hodnoty 296 US. Poté tento počet do roku 2005 exponenciálně klesal.
Z uvedené tabulky a grafu je patrné, že od roku 1992, tj. od nabytí účinnosti tzv. „velké novely“ stavebního zákona, rovnoměrně narůstal počet schvalovaných ÚPN SÚ/ÚPO. Tento růst kulminoval v roce 1998, kdy bylo schváleno 431 ÚPD. V tomto roce byla schválena novela stavebního zákona č. 50/1976 Sb. Poté v letech 1999 až 2002 byl počet schvalovaných ÚPO vyrovnaný, pohyboval se kolem 300 ÚPO ročně. V roce 2002 ukončily činnost okresní úřady. Od této doby počet schvalovaných ÚPO poklesl na hodnotu cca 200 schvalovaných ÚPO ročně.
Jiný průběh vykazuje počet zahajovaných změn ÚPN SÚ a ÚPO. V letech 1992 až 1994 se pohyboval do 10 dokumentací, poté vykazoval do roku 1998 včetně lineární nárůst až na hodnotu 151. Pouhý rok poté, po novele stavebního zákona, se téměř zdvojnásobil, v následných letech pak vykázal další nárůst, který kulminoval v roce 2003 počtem 669 dokumentací. Od roku 2004 následoval téměř lineární pokles, a to až na hodnotu 136 v roce 2006. Jev lze interpretovat jako očekávání nového stavebního zákona. Průběh počtu schvalovaných změn ÚPN SÚ a ÚPO byl obdobný jako průběh počtu zahajovaných ÚPD s tím, že kulminoval o dva roky později, v roce 2005 počtem 640.
Zahajování pořizování ÚPN Z a RP v jednotlivých letech se pohybovalo v intervalu 1?44. Zřetelného maxima bylo dosaženo v roce 1996, dále pak v letech 1999 a 2000, kdy se jejich počet pohyboval kolem 35 ročně. Od roku 2001 vývoj vykazoval téměř lineární pokles až na 1 RP v roce 2006. Rozdílný byl průběh počtu schvalovaných ÚPN Z a RP, který se pohyboval v intervalu 2?37 a kulminoval v roce 1998, tedy v roce schválení novely stavebního zákona. V letech 1999 do roku 2003 lineárně klesal na počet 6. V letech 2004 až 2006 se schvalovalo průměrně 18 RP ročně, zřejmě opět v souvislosti s očekáváním nového stavebního zákona.
Zahajování pořizování změn ÚPN Z a RP bylo vykázáno až v roce 1995. Počet zahajovaných změn ÚPN Z a RP se pohyboval v jednotlivých letech v intervalu 1?18. Zřetelného maxima bylo dosaženo v roce 2004. Obdobný byl průběh počtu schvalovaných změn ÚPN Z a RP, který kulminoval v roce 2005 počtem 20.
Evidence etap procesu pořizování ÚPD umožňuje analyzovat ÚPD podle stupně rozpracovanosti až dokončení.
Rozlišení rozpracovanosti ÚPD bylo provedeno prostřednictvím dvou stupňů:
Základní dělící kritérium „dokončenost-rozpracovanost” rozděluje hlavní soubor ÚPD na dvě části: 3407 jednotek schválených (74,6 %) a 1161 jednotek rozpracovaných (25,4 %). V roce 2005 bylo schválených ÚPD vykázáno 2866 (65,8 %) a rozpracovaných 1491 (34,2 %). Je patrné, že v souvislosti s očekáváním nového stavebního zákona se snížila rozpracovanost ÚPD na úkor schválené ÚPD.
Vnitřní skladbu obou hlavních skupin ÚPD ve vývoji 1997–2006 přináší následující tabulka.
ÚPD celkem | ÚPD rozpracovaná | ÚPD schválená | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
ve stupni nejvýše zadání (dř. ÚHZ) | ve stupni koncept-návrh | ||||||
počet | % | počet | % | počet | % | ||
31.12.1997 | 2971 | 303 | 10,2 | 1443 | 48,6 | 1225 | 41,2 |
31. 3.1999 | 3134 | 307 | 9,8 | 1302 | 41,5 | 1525 | 48,7 |
31. 3.2001 | 3526 | 336 | 9,5 | 1201 | 34,1 | 1989 | 56,4 |
31. 3.2003 | 3874 | 323 | 8,3 | 1084 | 28,0 | 2467 | 63,7 |
31. 3.2005 | 4357 | 444 | 10,2 | 1047 | 24,0 | 2866 | 65,8 |
31.12.2006 | 4568 | 307 | 6,7 | 854 | 18,7 | 3407 | 74,6 |
Rozdíl 1997–1999 | +163 | +4 | -141 | +300 | |||
Rozdíl 1999–2001 | +392 | +29 | -101 | +464 | |||
Rozdíl 2001–2003 | +348 | -13 | -117 | +478 | |||
Rozdíl 2003–2005 | +483 | +121 | -37 | +399 | |||
Rozdíl 2005–2006 | +211 | -137 | -193 | +541 |
Počet evidované schválené ÚPD se k 31. 12. 2006 opět zvýšil, a to o 541 dokumentací na 3407. Jedná se dosud o nejvyšší přírůstek za sledované desetileté období. Schválená ÚPD činí 74,6 % dokumentací z hlavního souboru a pokrývá 54,5 % počtu obcí ČR.
Tabulka dále vypovídá o tom, že ve vnitřní skladbě rozpracovaných ÚPD pokračuje trend úbytku pokročile rozpracované ÚPD – ve stupni koncept-návrh. Počet dokumentací v této skupině se snížil o 193 dokumentací (přešly do skupiny schválené ÚPD). Tvoří ji 854 dokumentací, které se podílí na dokumentacích hlavního souboru 18,7 %. Pokrývá 13,7 % počtu obcí ČR.
Ve skupině rozpracované ÚPD ve fázi nejvýše zadání ubylo 137 dokumentací. Skupinu rozpracovaných ÚPD v této fázi tvoří 307 dokumentací, které se podílí na dokumentacích hlavního souboru 6,7 %. Pokrývají 4,9 % počtu obcí ČR.
Analýza by nebyla objektivní, kdybychom do ní nezahrnuli rovněž urbanistické studie. K 31. 12. 2006 mělo 1255 obcí US, z toho 568 projednávaných (770 v roce 2005) a 469 neprojednávaných (485 v roce 2005).
Zajímavý je výsledek analýzy doby pořizování ÚPD obcí.
Velikostní kategorie obce | Průměrná doba pořizování | Doba pořizování | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
do | 499 | 3,9 | 2 | do | 7 | |
500 | - | 999 | 4,4 | 2 | - | 7 |
1000 | - | 4999 | 4,6 | 2 | - | 7 |
5000 | - | 19999 | 5,0 | 2 | - | 7 |
20000 | - | 99999 | 4,4 | 2 | - | 7 |
100000 | - | 499999 | 5,7 | 2 |
Doba pořizování ÚPD obcí v nejnižší velikostní kategorii obcí do 500 obyvatel je průměrně 3,9 roků, zatímco v kategorii velkých měst nad 100 000 obyvatel se pohybuje kolem 5,7 let. Obvyklé hraniční hodnoty u všech velikostních kategorií obcí a měst se pohybují od 2 do 7 let.
Od 1. 1. 2003 přešla povinnost evidence územně plánovací činnosti na krajské úřady. Krajské úřady evidují on-line prostřednictvím webových aplikací iLAS a iKAS.
Kraj | Počet pověřených pracovníků | Počet editujících pracovníků ročně | Počet editovaných UPD a US od roku 2003 | Prům. počet editovaných ÚPD včetně změn a US na pracovníka za rok | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KÚ od roku 2003 | ORP od roku 2003 | ukončili činnost | KÚ od roku 2003 | ORP od roku 2003 | průměr za rok | |||
Hlavní město Praha | 1 | 1 | 1 | 36 | 9,00 | |||
Středočeský | 5 | 2 | 1 | 1 | 221 | 55,25 | ||
Jihočeský | 3 | 1 | 1 | 400 | 100,00 | |||
Plzeňský | 4 | 4 | 4 | 315 | 19,69 | |||
Karlovarský | 7 | 5 | 5 | 280 | 14,00 | |||
Ústecký | 7 | 21 | 8 | 1 | 4 | 5 | 160 | 8,00 |
Liberecký | 1 | 1 | 1 | 90 | 22,50 | |||
Královéhradecký | 2 | 1 | 1 | 1 | 186 | 46,50 | ||
Pardubický | 3 | 3 | 3 | 568 | 47,33 | |||
Vysočina | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 239 | 29,88 |
Jihomoravský | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 176 | 44,00 | |
Olomoucký | 2 | 1 | 1 | 1 | 176 | 44,00 | ||
Moravskoslezský | 2 | 1 | 1 | 1 | 245 | 61,25 | ||
Zlínský | 5 | 2 | 2 | 2 | 249 | 31,13 | ||
Celkem | 46 | 23 | 17 | 24 | 5 | 29 | 3341 | 28,80 |
Na jednoho editujícího pracovníka připadalo v období 2003–2006 průměrně 28,8 editovaných dokumentací ročně.
Nejvíce pověřených pracovníků bylo v Ústeckém kraji: 7 pracovníků, k nimž experimentálně přibylo koncem roku 2003 16 pověřených pracovníků úřadů obcí s rozšířenou působností. Ve skutečnosti editovali 4 pověření pracovníci KÚ a 5 externích pracovníků ročně.
Na jednoho editujícího pracovníka připadalo 28,8 editovaných dokumentací za rok. Jedná se však pouze o statistický průměr. Ve skutečnosti se minimum dokumentací editovaných jedním pověřeným pracovníkem pohybovalo od 0 do 93 dokumentací a maximum od 88 do 385 dokumentací.
Nejvíce editovaných dokumentací na jednoho pověřeného pracovníka připadalo na KÚ Jihočeského kraje a KÚ Pardubického kraje (385 a 376 dokumentací).
Kraj | Počet obcí | ÚPD rozpracovaná a schválená ve fázi | ÚPD rozpracovaná a schválená celkem | Podíl z počtu obcí v % | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
průzkumy a rozbory | zadání | koncept | návrh | schválená | ||||
Hlavní město Praha | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 100,0 |
Moravskoslezský | 299 | 0 | 12 | 21 | 8 | 253 | 294 | 98,3 |
Zlínský | 304 | 0 | 3 | 7 | 6 | 275 | 291 | 95,7 |
Karlovarský | 132 | 2 | 2 | 21 | 0 | 97 | 122 | 92,4 |
Jihomoravský | 672 | 6 | 13 | 52 | 88 | 369 | 28 | 78,6> |
Olomoucký | 397 | 0 | 6 | 23 | 16 | 262 | 310 | 78,1 |
Středočeský | 1146 | 18 | 61 | 99 | 104 | 596 | 878 | 76,6 |
Pardubický | 452 | 1 | 22 | 18 | 30 | 275 | 346 | 76,5 |
Ústecký | 354 | 1 | 31 | 24 | 9 | 200 | 265 | 74,9 |
Královéhradecký | 448 | 3 | 14 | 42 | 35 | 236 | 330 | 73,7 |
Jihočeský | 623 | 1 | 23 | 58 | 28 | 318 | 428 | 68,7 |
Liberecký | 216 | 0 | 2 | 13 | 23 | 104 | 142 | 65,7 |
Plzeňský | 501 | 2 | 8 | 25 | 24 | 232 | 291 | 58,1 |
Vysočina | 704 | 3 | 73 | 66 | 11 | 189 | 342 | 48,6 |
Celkem | 6249 | 37 | 270 | 469 | 385 | 3407 | 4568 | 73,1 |
Kraj | Počet obcí | Počet ÚPD celkem | Podíl ÚPD z počtu obcí v % | Počet US projednaných celkem | Podíl US projednaných z počtu obcí v % | Počet US neprojednaných celkem | Podíl US neprojednaných z počtu obcí v % | Počet ÚPD a ÚPP celkem | Podíl ÚPD a ÚPP z počtu obcí v % |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hlavní město Praha | 1 | 1 | 100,0 | 0 | 0,00 | 0 | 0,00 | 1 | 100,00 |
Liberecký | 216 | 142 | 65,7 | 24 | 11,1 | 48 | 22,2 | 214 | 99,1 |
Moravskoslezský | 299 | 294 | 98,3 | 1 | 0,3 | 1 | 0,3 | 296 | 99,0 |
Zlínský | 304 | 291 | 95,7 | 2 | 0,7 | 4 | 1,3 | 297 | 97,7 |
Ústecký | 354 | 265 | 74,9 | 62 | 17,5 | 17 | 4,8 | 344 | 97,2 |
Karlovarský | 132 | 122 | 92,4 | 3 | 2,3 | 3 | 2,3 | 128 | 97,0 |
Olomoucký | 397 | 310 | 78,1 | 44 | 11,1 | 20 | 5,0 | 374 | 94,2 |
Jihomoravský | 672 | 528 | 78,6 | 30 | 4,5 | 72 | 10,7 | 630 | 93,7 |
Královéhradecký | 448 | 330 | 73,7 | 24 | 5,4 | 46 | 10,3 | 400 | 89,3 |
Jihočeský | 623 | 428 | 68,7 | 90 | 14,4 | 29 | 4,6 | 547 | 87,8 |
Plzeňský | 501 | 291 | 58,1 | 112 | 22,4 | 37 | 7,4 | 440 | 87,8 |
Středočeský | 1146 | 878 | 76,6 | 64 | 5,6 | 47 | 4,1 | 989 | 86,3 |
Pardubický | 452 | 346 | 76,5 | 33 | 7,3 | 6 | 1,3 | 385 | 85,2 |
Vysočina | 704 | 342 | 48,6 | 79 | 11,2 | 139 | 19,7 | 560 | 79,5 |
Celkem | 6249 | 4568 | 73,1 | 568 | 9,1 | 469 | 7,5 | 5605 | 89,7 |
Kraj | Počet ÚPD platných | Podíl obcí s platnou ÚPD v % | Pro úplnost doplňujeme výše uvedené statistické informace získané z hlavního souboru o přehled platných ÚPD obcí – právní stav. |
---|---|---|---|
Hlavní město Praha | 1 | 100,0 | |
Zlínský | 275 | 90,5 | |
Moravskoslezský | 259 | 86,6 | |
Karlovarský | 108 | 81,8 | |
Olomoucký | 270 | 68,0 | |
Pardubický | 268 | 59,3 | |
Jihomoravský | 384 | 57,1 | |
Ústecký | 200 | 56,5 | |
Královéhradecký | 236 | 52,7 | |
Jihočeský | 322 | 51,7 | |
Středočeský | 560 | 48,9 | |
Liberecký | 105 | 48,6 | |
Plzeňský | 227 | 45,3 | |
Vysočina | 181 | 25,7 |