Strategicky byl navržen jednotný program modernizace bytů s hlavním cílem dostupného bydlení pro ekonomicky znevýhodněnou část obyvatelstva.
Jedná se o program řízený magistrátem, do něhož jsou zapojeny odbory sociálních služeb, ekonomického rozvoje a plánování města, který je založen na smlouvách uzavřených s vlastníky opuštěných bytů a budov v centru města. Modernizaci financuje magistrát, což je ze strany vlastníků kompenzováno tím, že byty pronajmou osobám vybraným Odborem sociálních služeb za nájemné ve stanovené výši, které bude po určitou dobu inkasovat magistrát.
Při plnění smlouvy ze strany magistrátu se očekává, že uvede byty do stavu odpovídajícího z hlediska struktury a funkčnosti současným předpisům o bydlení. Po uplynutí smluvně stanovené doby budou byty vráceny v perfektním stavu jejich majitelům.
Výměnou za to vlastníci souhlasí s pronájmem bytů za přibližně polovinu obvyklé výše nájemného a zdrží se jakýchkoli námitek vůči rodinám vybraným Odborem sociálních služeb.
Požadované cíle programu, stanovené zainteresovanými odbory, se podařilo splnit. Odbor sociálních služeb disponuje dostupným bydlením pro bezdomovecké, chudinské a přistěhovalecké rodiny.
Odbor plánování města zaznamenal dynamické změny v centru města; bylo zastaveno chátrání, zóna se oživila novými obyvateli, z ekonomického i sociálního hlediska bylo dosaženo uspokojivé rovnováhy ve využití prostoru pro obchod, kanceláře a bydlení a projekt přispěl k realizaci stávajícího územního plánu (PERI).
Dalším přínosem je, že Odbor plánování města může studentům střediska odborného školení, které je řízeno magistrátem, nabídnout cenné zkušenosti v rámci studentské praxe a poskytnout pracovní místa, často dotované státní správou, fyzicky a mentálně postiženým osobám s registrovanou historií drogové závislosti a kriminality a osobám dlouhodobě nezaměstnaným.
Program je zaměřený hlavně na byty a domy v soukromém vlastnictví, jejichž uživateli jsou pronajímatelé i nájemníci. Jen v několika případech byly předmětné budovy ve vlastnictví města nebo charitativních organizací nebo nadací, např. Charity, což je sekulární katolická organizace.
Rekonstruovány byly dvě skupiny domů:
a) Prázdné domy nebo byty, které potřebovaly rekonstrukci před nastěhováním uživatelů.
b) Byty nebo domy obydlené rodinami s nízkými příjmy, ale potřebovaly zmodernizovat, aby vyhověly současným předpisům.
Byla uzavřena smlouva mezi vlastníkem a magistrátem, ve které byly stanoveny následující podmínky:
– Magistrát bude dohlížet na rekonstrukci domu a zajistí pracovní síly i materiál.
– Vlastník souhlasí s tím, že pronajme byt osobě(ám) určené(ým) magistrátem.
– Výše nájemného bude stanovena podle plochy bytu, polohy a dalších podmínek v mezích stanovených v programu a s přihlédnutím k jeho sociálnímu účelu.
– Peníze vložené do investice se magistrátu vrátí z nájemného, které bude inkasovat po určitou dobu po kolaudaci, a ze státní dotace.
– Počet měsíců, po které bude nájem placen magistrátu, bude stanoven úměrně investičním nákladům.
Hlavními faktory, které vedly k naší iniciativě, byla snaha zajistit dostupné bydlení pro nízkopříjmovou část populace a vysoká nezaměstnanost ve městě.
Stávající politika, která preferovala vlastnické bydlení, byla příčinou sporů mezi pronajímateli a nájemníky, což vedlo k opouštění bytů v centru. Přímým důsledkem bylo mnoho prázdných chátrajících domů.
Existovala zde marginalizovaná část populace se sociálními a ekonomickými problémy a řada přistěhovaleckých rodin s problémy sociální integrace.
Nízký stupeň vzdělanosti a nedostatek rekvalifikované nabídky pracovních sil v kombinaci s trendy mechanizace a automatizace průmyslu přispívaly ke zvyšujícímu se počtu nezaměstnaných osob neschopných uplatnit se na trhu práce.
V přípravné fázi jsme mimo jiné zvažovali:
Vypracování programu, kterým bychom vlastníkům nabídli modernizaci jejich bytů a domů nacházejících se v určené zóně. Záměr bude třeba zveřejnit ve formě informační brožury a v rozhlasové kampani.
Informovanost (povědomí) veřejnosti, v naději že se rozšíří i do veřejnoprávních a státních institucí.
Nutnost práce v terénu, za účelem identifikace a lokalizace bytů a/nebo domů vhodných k realizaci naší iniciativy a výběr potenciálních místních obyvatel s nízkými příjmy.
Příprava znění smlouvy mezi magistrátem a vlastníky bytů.
Zvažovali jsme tři následující aspekty, které zdůvodňují a doporučují vypracování našeho programu. Další pozitivní okolností jsou úzké pracovní vztahy mezi sociálními službami a odborem ekonomického rozvoje při magistrátu
Zlepší se bytové podmínky lidí s omezenými ekonomickými zdroji, zvláště chudých rodin.
Modernizace a znovuobydlení opuštěných domů a bytů zlepší ekonomický růst v centru města, zvláště v jeho historickém jádru.
Ve snaze snížit nezaměstnanost byly podporovány odborné školení a na workshopu nabízeny speciální kurzy (Escuella Taller) a možnost praxe. Studentům byly nabízeny pracovní smlouvy na spolupráci v oboru sociální péče.
Intervencemi ze strany municipality by byly řízeny urbánní záležitosti, do nichž soukromé podniky zasahují jen zřídka.
Tato kampaň o bydlení by pravděpodobně zvýšila informovanost občanů i veřejné správy.
Z výchozích cílů našeho programu vyplynuly další cíle, z nichž každý se vztahoval k původně prosazovaným oblastech:
Sociální aspekty: Modernizované byly by bylo možné nabídnout lidem a rodinám se sociálními a ekonomickými problémy a mladým lidem.
Urbánní aspekty: Modernizace bytů by byla prevencí proti postupnému chátrání budov v historickém centru.
Aspekty trhu práce: Rekvalifikační kursy by vedly k okamžité zaměstnanosti. Studenti Střediska F. Layreta odborného školení by získávali cenné praktické zkušenosti.
Bylo rozhodnuto, že odbor plánování města v koordinaci s jinými zainteresovanými odbory by měl hrát v programu významnou roli, což vyplývá z úzkých vztahů mezi plánováním města a zachováním a rekonstrukcí architektonického dědictví města.
Z tohoto důvodu byla ustavena zvláštní komise s názvem Komise pro bydlení, která dohlíží na plnění programu. Jejím předsedou je starosta města a je složena z členů městské rady, kteří jsou zaměstnanci odborů sociálních služeb, ekonomického rozvoje a plánování města. Hlavním cílem této komise bylo ustanovit směrnice municipální politiky bydlení.
Jako výkonný orgán realizace programu byla vytvořena mezioborová exekutivní komise, jejímiž členy jsou vedoucí odborů. Jejich primární funkce spočívají ve vyhodnocování plánu akcí, předběžná kalkulace nákladů a koordinace činnosti různých odborů.
Odpovědnost za provádění programu byla svěřena týmu složeného z techniků zaměstnaných v zainteresovaných odborech:
Odbor plánování města převzal řízení tohoto orgánu a prováděl kontroly technické přípravy a řízení projektů.
Odbor sociálních služeb byl pověřen jednáním mezi magistrátem a vlastníky bytů a také výběrem a navázáním vztahů s budoucími nájemníky.
Úloha Odboru ekonomického rozvoje spočívala v koordinaci činnosti různých odborů a středisek odborného vzdělávání a zajišťování administrativy v rámci tohoto orgánu.
Tento technický tým sestává z ředitele, což jel pracovník Odboru plánování města, ze zástupce Odboru ekonomického rozvoje, zástupce Odboru sociálních služeb, administrátora a dočasného pomocníka. Součástí jejich práce bylo vypracování a provádění technických projektů, a to na základě posouzení (diagnózy) každého jednotlivého případu, komunikování a spolupráce s organizacemi působícími v obci a specializovanými na technickou činnost, za účelem ustanovení konkrétní politiky modernizace sociálních bytů a za účelem řízení kofinancování z prostředků korporací veřejného i soukromého sektoru.
K provádění modernizace byl vytvořen pracovní tým sestávající ze čtyř specializovaných skupin:
Stavbaři:
Tento tým byl vytvořen ze stavebních dělníků a zedníků, kteří se účastnili programů odborného školení a souhlasili se zapojením do sociální spolupráce.
Tesaři: absolventi školy odborného vzdělávání, řízené městem. Byla s nimi uzavřena smlouva na dobu určitou. Těmto absolventům byla poskytnuta podpora prostřednictvím instruktora a zařízení workshopu školy.
Elektrikáři, instalatéři a malíři:
Tato oblast byla pokryta smlouvami se společností Nou-Set, což je agentura, která mj. zajišťuje pracovní místa pro zdravotně postižené lidi a zároveň pracuje se studenty rekvalifikačních kursů, kteří jsou vedeni zkušeným technikem s autorizací v právních záležitostech.
Příprava a provádění projektů:
V této oblasti jsme spolupracovali s architektem z Odboru plánování města, který byl pověřen dohledem nad přípravou a realizací projektu podle kritérií stanovených administrativním týmem. Pokud jde o vypracování písemných zpráv a předběžných kalkulací, ale také o dozor na pracovišti, spolupracovali jsme se studenty fakulty, kterým bylo na tuto praxi přiznáno zvláštní stipendium.
Grafické zpracování projektu:
Měli jsme kresliče, který s námi spolupracoval při vypracování projektů a byl odpovědný za výkresovou část projektů.
Pravidelně jsme pracovali se studenty CAD (computed assisted design), kteří k nám přicházeli na praxi, s podporou stipendiem.
Administrativa:
O administrativní podrobnosti programu se starali pracovníci ze školicích programů a studenti Ústavu odborného vzdělávání a studenti SEFED (program školení v administrativě).
Spolupráce se soukromým sektorem pro nás byla velmi cenná tím, že umožnila nový typ sociálního bydlení, který předtím ve městě neexistoval, umožnila dosažitelné bydlení pro znevýhodněnou část populace a vedla k úpravě výše nájemného v celé komunitě.
Už od začátku programu jsme prováděli úpravy celkem ve 47 bytech v osobním vlastnictví. Z toho 17 bytů bylo dokončeno na základě smlouvy s vlastníkem. Ve zbývajících 30 bytech, které byly již obydleny, byly provedeny jen menší úpravy údržbového charakteru tak, aby vyhověly platným předpisům.
Náš program přinesl prospěch celkem 25 rodinám, uvážíme-li, že maximální doba splácení půjčky na bydlení poskytované magistrátem je 5 let. Z těchto lidí je 25 % přistěhovalců.
Při realizaci programu našlo občasnou práci celkem 165 pracovníků z různých oborů, z nichž je 40 % zaměstnáno jinde, mimo náš program, v trvalém pracovním poměru. Kromě toho celkem 72 studentů městem řízeného střediska odborného vzdělávání zde mělo možnost studentské praxe. Je třeba také zdůraznit, že modernizace a znovuobydlení domů a bytů přinesla oživení a dynamický rozvoj městského centra, na němž participovalo a spolupracovalo mnoho různých místních organizací.
Je třeba zdůraznit, že v programu se počítá s obnovou základních prvků modernizovaných domů a bytů cestou využití recyklovaného materiálu. Materiál získaný přímo na staveništi nebo z blízkých demolic bude opraven a znovu použit.
V r. 1994 jsme uspořádali dvoudenní konferenci o našich zkušenostech ve Vilafranca, které se zúčastnilo deset pracovníků veřejné správy, většinou z kraje Barcelona. Tato konference vedla k několika dalším setkáním na radnici v malých a středně velkých městech nacházejících se v této oblasti, sponzorovaným Krajským úřadem v Barceloně (DiputaciA).
Od té doby nás navštívilo více než 20 pracovníků místní správy a soukromých organizací, aby se na místě samém seznámili s realizací našeho programu.
Odbor ekonomického rozvoje při Krajském úřadu vybral náš program jako pilotní projekt navržený za účelem vytvoření podniku na vytváření pracovních míst pro handicapované lidi při modernizaci bytů.
Z mnoha získaných poznatků bychom chtěli zmínit:
Vlastníci bytů byli zpočátku vůči programu skeptičtí. Teprve vývojem logického a seriózního programu se nám podařilo je přesvědčit, že tato iniciativa přinese užitek jim i komunitě.
Tradiční řešení jsou použitelná i v současnosti. Využití tradičních řešení a materiálů, právě tak jako rekonstrukce a údržba tradičních domů, představuje životaschopné řešení pro udržitelné město.
Meziodborová výměna zkušeností napomáhá dosáhnout stanovené cíle. Spolupráce rovnoprávných partnerů sledujících společný cíl nás sjednotila. Veřejná správa může a měla by spolupracovat. Je ve prospěch věci, když jsou stanoveny jasné cíle.