ÚPD na úrovni obcí tvoří v současné právní úpravě územní plány obcí (dále jen ÚPN O) a regulační plány (dále jen RPN). V úpravě před 1.7.1998, kdy nabyla účinnost novela stavebního zákona (zákonem č. 83/1998 Sb.), to byly územní plány sídelních útvarů (dále jen ÚPN SÚ) a územní plány zón (dále jen ÚPN Z), resp. územní projekty zón (dále jen ÚPR Z); platnost těchto existujících a schválených dokumentů novela nijak neomezuje.
ÚPP využitelné na úrovni obcí tvoří urbanistické studie (dále jen US). Jako projednávané urbanistické studie jsou označovány ty US, které buď již prošly projednáním podle § 21 odst. 2, 3 a 4 stavebního zákona v platném znění (a mohou tudíž zastoupit koncept ÚPN O nebo koncept RPN), nebo u nichž je toto projednání předpokládáno.
Evidence dokumentů ÚPD a ÚPP obcí se zakládá na těchto metodických zásadách:
a) na zásadě jedno území (katastrální) = jeden reprezentující dokument;
b) na zásadě aktuálnosti reprezentujícího dokumentu.
K bodu a): Jestliže bylo pro celé území obce zpracováno více dokumentů ÚPD nebo ÚPP, je v regionální přehledové části ročenky uveden a do analytických rozborů vstupuje pouze jediný reprezentující dokument. Je to ten, který v hierarchii územního plánování stojí nejvýše (tj. např. ÚPN sídelního útvaru nad ÚPN zóny, ÚPN obce nad RPN, dokument ÚPD nad dokumentem ÚPP). Avšak jestliže bylo v obci zpracováno více dokumentů jak uvedeno výše, ale každý z nich se týká určitého katastrálního území a nikoli celého území obce, pak je každý tento dokument uváděn samostatně – za příslušné katastrální území. V rámci jednoho katastrálního území platí selekce dokumentů analogicky.
K bodu b): Reprezentativní dokument musí zároveň splňovat podmínku aktuálnosti. Uplatňovaným postupem je evidenční přednost nově rozpracovaného, byť ještě neschváleného ÚPN před starším, třebaže dosud platným ÚPN. Podmínkou k tomu je, aby rozpracovaný nový ÚPN dosáhl nejméně fáze schválení zadání (§ 21 stavebního zákona v platném znění). V této souvislosti je třeba poznamenat, že aplikovaná evidenční přednost rozpracovaného nového ÚPN před starším platným ÚPN nemá nic společného s právní stránkou věci, neboť výslovně nezrušený nebo nově schváleným dokumentem nenahrazený platný ÚPN si udržuje svou právní sílu.
Takto vybrané dokumenty ÚPD a ÚPP jsou jednotkami základního souboru ÚPD a ÚPP pro území obcí (srv. kap. III.2, bod a).
V přehledové části podle okresů jsou u každého zařazeného dokumentu ÚPD a ÚPP uvedeny informace o rozsahu řešeného území, typu dokumentu, stavu rozpracovanosti, zhotoviteli a datu poslední dosažené fáze pořizování.
Dokumenty, jejichž řešeným územím je pouze část katastrálního území (např. ÚPN zóny), jsou evidovány – splňují-li požadavky reprezentativnosti a aktuálnosti – jako dokumenty zastupující katastrální území celé.
V každém oddílu podle působnosti regionálního pracoviště MMR je zařazen barevný kartogram, zobrazující území příslušných okresů. Do něho jsou promítnuty údaje o aktuálním stavu schválení či rozpracovanosti dokumentů ÚPD a ÚPP, jakož i o rozsahu jejich řešeného území. Kartogram vyznačuje nejen areály obcí, ale i katastrálních území, jsou-li řešeny některým z dokumentů. Pro zhotovení kartogramu byla stanovena priorita zásady v bodě a) před zásadou v bodě b).
Základní soubor ÚPD a ÚPP obcí čítal k 31.3.2001 6344 jednotek.
Tvořily jej ÚPD a ÚPP pořízené během čtyř období, vymezených platnou legislativou:
0 – ÚPN (SÚP a PÚP) pořízené podle zákonů č. 280/1949 Sb.a č. 84/1958 Sb. – do 30.9.1976,
1 – ÚPD (ÚPN SÚ II, ÚPN Z II, ÚPR Z II) a ÚPP (US) pořízené podle zákona č. 50/1976 Sb.
– od 1.10.1976 – 30.6.1992,
2 – ÚPD (ÚPN SÚ I, ÚPN Z I, ÚPR Z I) a ÚPP (US) pořízené podle zákona č. 50/1976 Sb., ve znění novely
č. 262/1992 Sb. – od 1.7.1992 do 30.6.1998,
3 – ÚPD (ÚPN O, RPN) a ÚPP (US) pořízené podle zákona č. 50/1976 Sb., ve znění novely č. 83/1998 Sb.
– od 1.7.1998 (ÚPN O, RPN).
ÚPN O | RPN | ÚPN SÚ I | ÚPN Z I | ÚPR Z I | ÚPN SÚ II | ÚPN Z II | ÚPR Z II | SÚP | PÚP | US |
905 | 49 | 2487 | 47 | 7 | 406 | 9 | 5 | 253 | 9 | 2167 |
Počet obcí | Hlavní složka základního souboru |
Na složku základního souboru připadá obcí |
|||
ÚPD | US | celkem | |||
30. 9.1996 | 6233 | 3523** | * | 3523** | 1,77** |
31.12.1997 | 6234 | 3039 | 1140 | 4179 | 1,49 |
31. 3.1999 | 6244 | 3628 | 1742 | 5370 | 1,16 |
31. 3.2001 | 6251 | 4177 | 2167 | 6344 | 0,99 |
* Nezjištěno. ** Údaj nesrovnatelný s ostatními.
Z tabulky je patrné, že počet jednotek základního souboru ÚPD a ÚPP zaznamenal za dvouleté období od 31.3.1999 značný nárůst (o 974 jednotek).
Na jednotku souboru připadalo v průměru 0,99 obce. Téměř každá obec vykázala jednu územně plánovací dokumentaci (ÚPN SÚ, ÚPN Z, ÚPR Z, ÚPN O) nebo jeden územně plánovací podklad (US). Došlo jednak k doplnění databáze (o dříve málo evidované dokumentace zón, případně nově zahajované RPN), dále pak k zahájení pořizování nové ÚPD a ÚPP (zejména pak pořizování dokumentace pro katastrální území, která nebyla pokryta územně plánovací dokumentací obce – ÚPN SÚ neřešil všechna katastrální území obce, ÚPN O pořizovaný podle nové legislativy mohl mít výjimku – opět neřešil všechna katastrální území obce).
Hlavním souborem ÚPD a ÚPP rozumíme tu část základního souboru ÚPD a ÚPP, kterou tvoří:
Hlavní soubor se od 31.3.1999 do 31.3.2001 podstatně zvýšil: z 3729 na 4567 jednotek, tj. o 838 jednotek. Hlavní soubor lze podrobovat dalším analýzám, protože za něj byla sumarizována data ve stejné struktuře, jako za předchozí období, tj. od roku 1997.
Do tohoto souboru nebylo zahrnuto 699 neprojednaných US, které významně ovlivňují hodnocení územně plánovací připravenosti obcí některých okresů (Jihlava, Žďár nad Sázavou, Havlíčkův Brod, Ústí nad Orlicí). Jedná se o okresy s velkým počtem malých obcí (121, 196, 120, 112) s malou stavební aktivitou.
Srovnání s počtem obcí ukazuje, že průměrně 1,37 (v roce 1999 1,67) obce připadalo na jednu aktuální územně plánovací dokumentaci či na jednu projednávanou urbanistickou studii, resp. tyto dokumenty mělo schváleno či rozpracováno 73,1 % (v roce 1999 59,7 %) všech obcí v ČR.
Zahrneme-li do tohoto počtu neprojednané US, pak na jednu aktuální ÚPD, resp. ÚPP připadalo 1,19 obce, resp. tyto dokumenty mělo schváleno či rozpracováno 84,2 % všech obcí v ČR.
Následující tabulka ukazuje množství jednotek ÚPD a ÚPP ve zvolených velikostních skupinách obcí.
Velikostní kategorie obce | Počet obcí | Počet jednotek hlavního souboru ÚPD a ÚPP |
Na jednotku hlavního souboru připadá obcí |
||||||
1997 | 1999 | 2001 | 1997 | 1999 | 2001 | 1997 | 1999 | 2001 | |
Praha, Brno, Ostrava, Plzeň | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
70001-120000 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
50001-70000 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
20001-50000 | 41 | 41 | 41 | 40 | 41 | 41 | 1,03 | 1,00 | 1,00 |
10001-20000 | 68 | 68 | 67 | 66 | 66 | 66 | 1,03 | 1,03 | 1,02 |
5001-10000 | 130 | 130 | 130 | 128* | 126 | 129 | 1,03 | 1,03 | 1,01 |
2001-5000 | 345 | 345 | 345 | 326 | 330 | 334 | 1,06 | 1,05 | 1,03 |
1001-2000 | 640 | 640 | 644 | 566 | 572 | 605 | 1,13 | 1,12 | 1,06 |
501-1000 | 1251 | 1253 | 1258 | 848 | 882 | 1051 | 1,48 | 1,42 | 1,20 |
201-500 | 2086 | 2092 | 2108 | 994 | 1087 | 1456 | 2,10 | 1,92 | 1,45 |
do 200 | 1649 | 1651 | 1634 | 527 | 601 | 861 | 3,13 | 2,75 | 1,90 |
ČR | 6234 | 6244 | 6251 | 3519 | 3729 | 4567 | 1,77 | 1,67 | 1,37 |
Z tabulky vyplývá, že celkový nárůst ÚPD a ÚPP od 31.3.1999 je 838 dokumentů; z toho je evidován nárůst 392 ÚPD a 446 projednávaných US. Lze konstatovat, že čím jsou obce menší, tím méně často disponují relevantním územním plánem nebo projednávanou urbanistickou studií. Města s více než 20 000 obyvateli mají územní plán bez výjimky. Ve velikostní kategorii 1 000 až 20 000 obyvatel má ÚPD nebo ÚPP většina (95,6 %) obcí. V nejnižších velikostních kategoriích obcí do 500 obyvatel na jednu ÚPD, resp. ÚPP statisticky připadá jedna a půl až dvě obce. Na druhé straně právě v malých obcích se realizoval absolutně nejvyšší přírůstek jednotek hlavního souboru ÚPD a ÚPP. V obcích s nejvýše 500 obyvateli přibylo 629 ÚPD a ÚPP, tj. 75,1 % celkového přírůstku.
Do hlavního souboru ÚPD a ÚPP je zahrnuto 55 ÚPD schválených před rokem 1992. Jejich počet se snížil od roku 1999 ze 107 téměř na polovinu. Nejstarších ÚPD schválených v letech 1978-85 je 7. Ostatních 48 bylo schváleno v období 1985-1991 a 15 z nich bylo aktualizováno formou změn.
ÚPD v hlavním souboru ÚPD a ÚPP představují celkově 3526 jednotek, tj. 77,2 % a urbanistické studie 1041 jednotek, tj. 22,8 %. V roce 1999 byly analogické počty 3134 a 595 jednotek, tj. 84,0 % a 16 %. Zvýšil se počet klasicky rozpracovaných ÚPD a zejména US, které se dostaly do fáze projednávání.
Velikostní kategorie obce | ÚPD | US projednávané | ||||||||||
1997 | 1999 | 2001 | 1997 | 1999 | 2001 | |||||||
počet | % | počet | % | počet | % | počet | % | počet | % | počet | % | |
Praha, Brno, Ostrava, Plzeň | 4 | 100,0 | 4 | 100,0 | 4 | 100,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 |
70001-120000 | 10 | 100,0 | 10 | 100,0 | 10 | 100,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 |
50001-70000 | 10 | 100,0 | 10 | 100,0 | 10 | 100,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 |
20001-50000 | 40 | 100,0 | 41 | 100,0 | 41 | 100,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 |
10001-20000 | 64 | 97,0 | 66 | 98,5 | 66 | 100,0 | 2 | 3,0 | 1 | 1,5 | 0 | 0,0 |
5001-10000 | 126 | 98,4 | 124 | 98,4 | 126 | 97,7 | 2 | 1,6 | 2 | 1,6 | 3 | 2,3 |
2001-5000 | 318 | 97,5 | 321 | 97,3 | 327 | 97,9 | 8 | 2,5 | 9 | 2,7 | 7 | 2,1 |
1001-2000 | 533 | 94,2 | 545 | 95,3 | 561 | 92,7 | 33 | 5,8 | 27 | 4,7 | 44 | 7,3 |
501-1000 | 717 | 84,6 | 759 | 86,1 | 863 | 82,1 | 131 | 15,4 | 123 | 13,9 | 188 | 17,9 |
201-500 | 785 | 79,0 | 845 | 77,7 | 1024 | 70,3 | 209 | 21,0 | 242 | 22,3 | 432 | 29,7 |
do 200 | 364 | 69,1 | 409 | 68,1 | 494 | 57,4 | 163 | 30,9 | 192 | 31,9 | 367 | 42,6 |
ČR | 2971 | 84,4 | 3134 | 84,0 | 3526 | 77,2 | 548 | 15,6 | 595 | 16,0 | 1041 | 22,8 |
Je patrné, že jev koncentrace US do nejmenších velikostních skupin obcí a naopak jejich nepatrného zastoupení ve městech, který konstatovalo předešlá vydání publikace, se setrvale, byť nikoli dramaticky, prohluboval. Podíl US z hlavního souboru ÚPD a ÚPP se u obcí s 201 500 obyvateli zvýšil o 7,4 procentních bodů a u nejmenších obcí do 200 obyvatel o 10,7 procentních bodů. Výše podílu US však nekonkuruje podílu ÚPD; ani v obcích s nejčetnějšími US nedosahuje jejich podíl polovině hlavního souboru ÚPD a ÚPP. Rozvoj obcí s více než 2000 obyvateli je řízen až na nepatrné výjimky na základě ÚPN. Všechna města nad 10 000 obyvatel řídí rozvoj svého území výlučně na základě územního plánu.
Jak shora uvedeno, ÚPD je evidována jak ve stavu dokončeném (schváleném), tak v různých stadiích rozpracovanosti. Schválené ÚPD se dělí na ty, které byly schváleny před 1.1.1992 a na ty, které byly schváleny po tomto datu. U rozpracovaných ÚPD je v analýze umožněno rozlišovat stupeň rozpracovanosti. Platí to ale jen o ÚPD, která je součástí hlavního souboru ÚPD a ÚPP (tj. 3526 jednotek).
Rozlišení rozpracovanosti ÚPD bylo provedeno prostřednictvím dvou stupňů:
Základní dělící kritérium „dokončenost–rozpracovanost” rozděluje soubor ÚPD na dvě téměř stejně velké části: 1988 jednotek schválených (56,4 %) a 1538 jednotek rozpracovaných (43,6 %). V roce 1999 bylo schválených ÚPD vykázáno 1525 (48,7 %) a rozpracovaných 1609 (51,3 %).
Jako základní aktuální trend v období 1999-2001 lze tedy sledovat další posun směrem k dokončování ÚPD. Absolutní přírůstek schválené ÚPD činí +463, absolutní úbytek rozpracované -100.
Vnitřní skladbu obou hlavních skupin ÚPD ve vývoji 1997-2001 přináší následující tabulka.
ÚPD celkem | ÚPD rozpracovaná | ÚPD schválená | |||||
ve stupni nejvýše zadání (dř. ÚHZ) | ve stupni koncept–návrh |
||||||
počet | % | počet | % | počet | % | ||
31.12.1997 | 2971 | 303 | 10,2 | 1443 | 48,6 | 1225 | 41,2 |
31. 3.1999 | 3134 | 307 | 9,8 | 1302 | 41,5 | 1525 | 48,7 |
31. 3.2001 | 3526 | 336 | 9,5 | 1201 | 34,1 | 1989 | 56,4 |
Rozdíl 1997–1999 | +163 | +4 | -141 | +300 | |||
Rozdíl 1999–2001 | +392 | +29 | -101 | +464 |
Počet evidované schválené ÚPD se od 31.3.1999 zvýšil o 464 dokumentací na 1989. Schválená ÚPD činí 56, 4 % dokumentací z hlavního souboru a pokrývá 31,8 % počtu obcí ČR.
Tabulka dále vypovídá o tom, že ve vnitřní skladbě rozpracovaných ÚPD pokračuje trend úbytku pokročile rozpracované ÚPD – ve stupni nejméně koncept. Četnost skupiny ve fázi nejméně koncept se snížila o 101 dokumentací (přešly do skupiny schválené ÚPD). Tvoří ji 1201 dokumentací, které se podílí na dokumentacích hlavního souboru 34,1 %. Pokrývá 19,2 % počtu obcí ČR.
Ve skupině rozpracované ÚPD ve fázi nejvýše zadání přibylo 29 dokumentací. Přitom z počtu 336 dokumentací bylo v období od 1.7.1998 v této skupině 269 dokumentací, tj. 80,1 %. Jedná se tedy o dokumentace, jejichž zpracování by mělo být zahájeno podle poslední novely stavebního zákona.
Analýza by nebyla objektivní, kdybychom do ní nezahrnuli rovněž urbanistické studie.
Ve fázi nejvýše odevzdání bylo ve sledovaném období od 1.7.1998 352 US, ve fázi nejméně zahájení projednávání 469 US, tj. celkem 821 US, které by teoreticky mohly být ukončeny zadáním návrhu ÚPD. (Do vyhodnocení byly zahrnuty pouze ty US, které měly ve sledovaném období záznam o datu etapy.) Pokud budeme pokračovat v této úvaze, pak zvyšují počet ÚPD v nižší fázi zpracování na 1090. Toto číslo představuje 17,4 % obcí, u kterých by mohlo být dovedeno pořizování ÚPD do fáze schválení návrhu ÚPD podle poslední novely stavebního zákona.
Sečteme-li ÚPD ve fázi koncept-návrh a projednávané US, dostaneme 2243 dokumentací, které obce mohou používat jako územně plánovací nástroj, který je možno používat při územním řízení. Tato skupina dokumentací pokrývá 35,9 % počtu obcí, tj. více než jednu třetinu.
Počet ÚPD ve fázi nejvýše zadání po 1.7.1998 | Počet okresů | Počet ÚPP ve fázi nejvýše odevzdání po 1.7.1998 | Počet okresů | Počet ÚPP ve fázi nejméně zahájení projednávání po 1.7.1998 | Počet okresů |
20 a více | 1 | 30 a více | 3 | 30 a více | 4 |
15 - 19 | 2 | 20 - 29 | 2 | 20 - 29 | 4 |
10 - 14 | 6 | 10 - 19 | 6 | 10 - 19 | 6 |
5 - 9 | 15 | 5 - 9 | 4 | 5 - 9 | 14 |
1 - 4 | 24 | 1 - 4 | 28 | 1 - 4 | 21 |
0 | 29 | 0 | 34 | 0 | 28 |
V zahajování pořizování ÚPD po 1.7.1998 byly nejaktivnější okresy Beroun - 23 dokumentací (26,7 % pokrytí obcí), Ústí nad Orlicí - 18 dokumentací (16,1 %) a Mladá Boleslav 15 dokumentací (12,2 %). Vedle toho měly ve sledovaném období rozpracované a projednávané US: Beroun 5 (5,8 %), Ústí nad Orlicí 28 (25 %) a Mladá Boleslav 23 (18,7 %).
Ve 29 okresech s celkem 1985 obcemi, tj. 16 % všech obcí ČR, nebylo po 1.7.1998 zahájeno pořizování územního plánu pro žádnou obec. Z toho ve 14 okresech s 592 obcemi mají schválenou nebo před 1.7.1998 rozpracovanou ÚPD/ÚPP všechny obce.
K okresům, které mají nejméně ÚPD a ÚPP a po 1.7.1998 nezahájily pořizování žádné dokumentace, patří okresy Rakovník (85 obcí) – 48,2 % a Plzeň-sever (102 obcí) – 58,8 % obcí. Ve sledovaném období měly rozpracované a projednávané urbanistické studie: Rakovník 11 (12,9 % pokrytí obcí), Plzeň-sever 2 (2,0 %). Ostatní okresy, které po 1.7.1998 nezahájily pořizování žádné dokumentace, mají ÚPD a ÚPP pokryto nejméně 75 % obcí.
Nejvíce rozpracovaných a projednávaných US po 1.7.1998, které mohou být ukončeny schválením zadání návrhu územního plánu měly okresy: Třebíč 59 US (34,1 % pokrytí obcí), Žďár nad Sázavou 57 US (29,1 %), Jihlava 48 US (39,7 %), Svitavy 46 US (40,7 %), Havlíčkův Brod 45 US (37,5 %), Znojmo 37 US (25,0 %), Olomouc 34 US (36,6 %), Chrudim 31 US (27,4 %), Rokycany 30 US (44,1 %). Z toho 8 okresů má více jak 110 obcí.
Lze konstatovat, že se zmenšující se průměrnou velikostí obcí klesá poměr schválené ÚPD ve prospěch podílu rozpracované.
Velká města Praha, Brno, Ostrava a Plzeň mají všechna schválenou a průběžnými změnami aktualizovanou ÚPD. Poměr rozpracované ke schválené ÚPD u ostatních měst se pohybuje v poměru 4,3 : 10 až 2,2 : 10. Je zde patrný velký posun směrem k dokončenosti ÚPD oproti roku 1999, kdy poměr rozpracované ke schválené se pohyboval v rozmezí 10 : 10 až 2,5 : 10.
U venkovských obcí od 500 do 2 000 obyvatel se poměr rozpracované a schválené ÚPD rovněž snížil: z 10,2 : 10 v roce 1999 na 6,5 : 10. U venkovských obcí do 500 obyvatel došlo k poklesu rozpracovanosti z 20 : 10 na 12 : 10.
Celkově se snížil podíl rozpracovanosti ÚPD z poměru 12 : 10 v roce 1999 na 7,7 : 10 k 31.3.2001.
Pokud jde o vnitřní členění rozpracované ÚPD, rovněž zde došlo k výraznému přesunu z nižší fáze rozpracovanosti do vyšší: z poměru 7,7 : 10 v roce 1999 na 3,2 : 10 k 31.3.2001.
Podle současné právní úpravy pořizují ÚPD obce (§ 13 stavebního zákona v platném znění); na žádost obcí zajišťují pořízení okresní úřady (§ 14, odst. 1, bod b) cit. zák.), vlastním pořizovatelem zůstává však i v těchto případech obec. Podle stavu před 1.7.1998 pořizovaly ÚPD okresní úřady, pověřené obecní úřady a výjimečně i regionální pracoviště MMR.
Do hodnocení byly opětně přiřazeny projednávané US, které jsou součástí hlavního souboru ÚPD a ÚPP obcí. Tento soubor byl dále doplněn o neprojednávané US, aby hodnocení územně plánovací činnosti bylo objektivní. Podle současných předpisů pořizují US obce (§ 13 cit. zák.), popř. okresní úřady, jde-li o US nezbytné pro činnost okresního úřadu (§ 14, odst. 1, bod c) cit. zák.). Dřívější pořizovatelé US se shodují s pořizovateli ÚPD.
Celkem | Ministerstvo obrany |
MMR | Okresní úřady |
Pověřené obecní úřady |
Obce | ||||||
počet | % | počet | % | počet | % | počet | % | počet | % | ||
ÚPD 1997 | 2971 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 1973 | 66,4 | 998 | 33,6 | 0 | 0,0 |
ÚPD 1999 | 3134 | 0 | 0,0 | 4 | 0,1 | 2040 | 65,1 | 985 | 31,4 | 105 | 3,4 |
ÚPD 2001 | 3526 | 2 | 0,1 | 4 | 0,1 | 1929 | 54,7 | 803 | 22,8 | 788 | 22,3 |
ÚPP 1997 | 548 | 0 | 0,0 | 3 | 0,6 | 370 | 67,5 | 175 | 31,9 | 0 | 0,0 |
ÚPP 1999 | 595 | 0 | 0,0 | 3 | 0,5 | 283 | 47,6 | 191 | 32,1 | 118 | 19,8 |
ÚPP 2001 | 1041 | 0 | 0,0 | 2 | 0,2 | 728 | 69,9 | 105 | 10,1 | 206 | 19,8 |
Celkem | Okresní úřady |
Obce | |||
počet | % | počet | % | ||
ÚPD 2001 | 269 | 68 | 25,3 | 201 | 74,7 |
US projednávané 2001 | 469 | 236 | 50,3 | 233 | 49,7 |
Hlavní soubor 2001 celkem | 738 | 304 | 41,5 | 434 | 58,5 |
US neprojednávané 2001 | 352 | 102 | 29,6 | 250 | 70,4 |
ÚPD a ÚPP 2001 celkem | 1090 | 406 | 37,2 | 684 | 62,8 |
Porovnáme-li strukturu pořizovatelů ÚPD a ÚPP v letech 1997 a 2001, zjistíme, že poměr OkÚ a pověřených obecních úřadů jako pořizovatelů ÚPD s ohledem na poslední novelu stavebního zákona snížil o 11,7 % a 10,8 % ve prospěch obcí, které jsou jako pořizovatelé ÚPD aktivnější o 22,3 %.
OkÚ si zachovaly přibližně stejný poměr v pořizování US (mírně se zvýšil o 2,4 %, což však může souviset s doplňováním databáze, nikoli se zvyšováním jejich aktivity). Výrazněji poklesl poměr US pořizovaných pověřenými obecními úřady, a to o 21,8 %. Aktivita obcí naopak vzrostla o 19,8 % pořízených US.
Jak již bylo uvedeno výše, v nižší fázi zpracování je od 1.7.1998 1090 ÚPD a ÚPP. V souladu s novelou stavebního zákona by jejich pořizovateli měly být již obce.
Obce v tomto období pořizovaly vlastními silami tři čtvrtiny z 269 ÚPD, zbývající čtvrtinu pořizovaly na žádost obcí OkÚ.
Projednávané US byly z poloviny pořizovány OkÚ (v roce 1999 ze tří pětin); toto vysoké procento souvisí s tím, že jejich pořizování bylo zahájeno před 1.7.1998. Polovinu z uvedených 469 US již pořizovaly obce obce.
Nově zahajovaných a ve fázi zpracování bylo 352 US. Zhruba dvě třetiny jich pořizovaly obce, jednu třetinu OkÚ.
Pro sledování tohoto, pro praxi významného kritéria územně plánovací činnosti, byl zvolen následující postup:
Velikostní kategorie obce | Rok zahájení pořizování rozpracované ÚPD | |||||||||||||||
s ještě neschváleným zadáním | s již schváleným zadáním | |||||||||||||||
do 1994 | 1995-1996 | 1997-1998 | 1999-2001 | do 1994 | 1995-1996 | 1997-1998 | 1999-2001 | |||||||||
počet | % | počet | % | počet | % | počet | % | počet | % | počet | % | počet | % | počet | % | |
Praha, Brno, Ostrava, Plzeň | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 |
70001-120000 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 2 | 100,0 |
50001-70000 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 1 | 33,3 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 2 | 66,7 |
20001-50000 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 1 | 10,0 | 0 | 0,0 | 3 | 30,0 | 6 | 60,0 |
10001-20000 | 0 | 0,0 | 1 | 5,9 | 0 | 0,0 | 1 | 5,9 | 3 | 17,6 | 1 | 5,9 | 1 | 5,9 | 10 | 58,8 |
5001-10000 | 1 | 4,3 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 3 | 13,0 | 3 | 13,0 | 5 | 21,7 | 11 | 47,8 |
2001-5000 | 1 | 1,1 | 1 | 1,1 | 0 | 0,0 | 2 | 2,1 | 5 | 5,3 | 14 | 14,7 | 20 | 21,1 | 52 | 54,7 |
1001-2000 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 7 | 3,6 | 12 | 6,2 | 33 | 17,0 | 52 | 26,8 | 90 | 46,4 |
501-1000 | 1 | 0,3 | 0 | 0,0 | 2 | 0,5 | 17 | 4,6 | 35 | 9,5 | 48 | 13,0 | 62 | 16,8 | 205 | 55,4 |
201-500 | 3 | 0,6 | 4 | 0,8 | 8 | 1,5 | 20 | 3,8 | 21 | 4,0 | 47 | 8,9 | 91 | 17,3 | 332 | 63,1 |
do 200 | 1 | 0,3 | 4 | 1,3 | 4 | 1,3 | 20 | 6,7 | 9 | 3,0 | 19 | 6,4 | 58 | 19,5 | 182 | 61,3 |
ČR | 7 | 0,5 | 10 | 0,7 | 14 | 0,9 | 68 | 4,4 | 89 | 5,8 | 165 | 10,7 | 292 | 19,0 | 892 | 58,0 |
Na rozdíl od tabulky uvedené v Ročence 1999 přibylo ve výše uvedené tabulce období 1999-2001. Oproti hodnocení ukazatelů v tabulce Ročenky 1999 došlo k výrazné změně v rozložení hodnot:
Z toho v nižší fázi pořizování je od roku 1999 4,4 % a ve vyšší fázi pořizování je 58 % ÚPD. Během posledních dvou let byl:
Zajímavý je též výsledek analýzy problémovosti pořizování ÚPD obcí. Při této analýze bylo zjišťováno, u kolika rozpracovaných ÚPD obcí nebyl zaznamenán od data 1.1.1999 do 31.3.2001 žádný pohyb při jejich pořizování a výsledek byl porovnán se stavem v Ročence 1999.
Četnost územních plánů bez změny rozpracovanosti |
1.1.1998 - 31.3.1999 | 1.1.1999 - 31.3.2001 | ||
Počet okresů | Celkem počet ÚPD |
Počet okresů | Celkem počet ÚPD |
|
0 | 19 | - | 61 | - |
1 - 5 | 29 | 86 | 12 | 24 |
6 -15 | 16 | 151 | 3 | 32 |
16 - 25 | 9 | 186 | 0 | 0 |
26 - 35 | 2 | 63 | 1 | 28 |
36 - 55 | 2 | 89 | 0 | 0 |
1 - 25 | 54 | 423 | 0 | 0 |
26 - 55 | 4 | 152 | 0 | 0 |
Celkem | 58 | 575 | 16 | 84 |
V posledním sledovaném období, které má na rozdíl od předchozího dvojnásobnou délku, se výrazně snížil počet „nepracujících“ pořizovatelů ve prospěch aktivních: z 19 okresů na 61, tj. z přibližně jedné čtvrtiny na čtyři pětiny, ve kterých nebyla zaznamenána změna v pořizování ÚPD. Na toto výrazné zlepšení má bezesporu vliv i zvýšení aktivity v evidenci ÚPD a ÚPP.
Ve 12 okresech nedošlo k pohybu v pořizování ÚPD v 1–5 případech, což představuje 24 dokumentací. Ve 3 okresech byla četnost 6–15 případů „přibrzdění“, což představuje 32 dokumentací. Extrém představuje okres Benešov s 28 dokumentacemi bez pohybu. U uvedených 84 dokumentací bez pohybu v pořizování je asi u poloviny, tj. 43 dokumentací, evidován jako poslední fáze „návrh". U těchto dokumentací lze předpokládat, že v době vydání ročenky jsou již schváleny.
Tuto část tvoří, stejně jako v minulých vydáních publikace, dvě tabulky, které mají z hlediska zajištění srovnatelnosti obdobné uspořádání – druhá tabulka je doplněna o zatím neprojednané US.