Kooperativní řízení parkovacích ploch (Kooperatives Parkraum Management, KPM) vzniklo v r. 1995 jako plánovací nástroj, jehož účelem je komplexní řešení problémů s parkováním aut ve Vídni. Tento tým je složen ze zástupců firem specializovaných na stavbu a provozování garáží, Obchodní komory ve Vídni, motoristických klubů a expertů z magistrátu. Před započetím realizace úkolů stanovených v Plánu dopravy ve Vídni provedla pracovní skupina podrobnou analýzu současného stavu věcí.
Na základě této analýzy byla ve správních okresech města instalována různá zařízení na management parkovacích ploch.
Ve spolupráci s informačním systémem pro garážování GARIS byl vybudován počítačem řízený model, který omezuje výstavbu garáží v oblastech cenných z hlediska řízení hospodářské činnosti a dopravy, čímž zabraňuje nadměrnému parkování na veřejných prostranstvích.
Expanze řízených parkovacích ploch spojená s implementací systému GARIS snížila poptávku po parkovacích plochách v okresech v centru města, takže od zavedení tohoto systému byly postaveny jen dvě z původně plánovaného počtu garáží. Budovám v centru města byla přidělena parkovací místa v garážích.
Plán dopravy ve Vídni sleduje spíše zachování uličního prostoru pro lidi než jeho opětné získávání. Jakmile narůstající motorizace zničí zavedenou strukturu, snahy omezit růst objemu automobilové dopravy jsou odsouzeny k nezdaru. Promyšlené plány organizace dopravy v daném prostoru jsou nezbytnou, i když nikoli postačující podmínkou pro udržení kvót dopravy na nízké úrovni.
Opatření na úseku územního plánování a plánování dopravy mohou přinést žádoucí úspěch jen tehdy, budou-li spojena s aktivní dopravní politikou a kooperací se všemi dotčenými stranami. Za účelem zajištění jednání ve vzájemné shodě a spolupráce všech dotčených subjektů byla začátkem r. 1995 založena pracovní skupina pro kooperativní řízení parkovacích ploch (Arbeitsgemeischaft
Podrobná analýza situace na veřejných prostranstvích ulic obecně a úlohy zaparkovaných vozidel specielně ukázala, že možnosti parkování aut na veřejných prostranstvích jsou prakticky zcela vyčerpány (v jednosměrných ulicích při šikmém i na osu silnice kolmém parkování) a že opatření k vytvoření soukromých parkovacích míst výstavbou garáží a státem dotovanou výstavbou parkovacích domů se ukázala být velmi efektivní (v posledních dvaceti letech tak bylo získáno více než 22.500 nových parkovacích míst). Mimořádných úspěchů bylo dosaženo také propagací komerčních garáží nabízejících krátkodobé parkování ve vytížených cílových lokalitách (např. v Prvním okrese), v nichž od r. 1975 bylo takto vytvořeno 12.000 parkovacích míst. Pokračováním ve výstavbě výpadových komunikací se však nepodařilo oddělit různé dopravní funkce. V této situaci dochází ke změnám jak v tržní situaci developerů a provozovatelů garáží, tak v přístupu magistrátu k výstavbě garáží. V důsledku opatření na Gürtlu (hlavním vnitřním dopravním okruhu) má poptávka po krátkodobém parkování v komerčních garážích spíše klesající tendenci. Nadměrná poptávka místního obyvatelstva po parkovacích místech, která existuje v širokém okolí Gürtlu, už ve střednědobém a dlouhodobém výhledu pravděpodobně situaci na Gürtlu nezhorší. Někde se situace možná i zlepší. Pro developery a operátory komerčních garáží z toho vyplývá závěr, že investice do krátkodobě využívaných parkovacích míst budou spojeny se zvyšujícím se rizikem. Avšak stejně tak i výstavba velkých garáží pro auta zaparkovaná celý den bude dost riskantní, zvláště pokud v dané lokalitě nebude vysoká poptávka po parkovacích místech na ulici.
Na základě přípravy informací a stanovení priori byl stanoven účelný průběh akce za účelem dosažení zamýšlených cílů dopravní politiky. Vycházejíce ze zásady, že zajištění parkovacích míst mimo veřejnou plochu je a musí být záležitostí soukromého sektoru, byla prováděna a účelně implementována taková politika, která má za stávajících podmínek formu „partnerství mezi veřejným a soukromým sektorem“. Průběh akce usnadněný spoluprací mezi městem Vídní a soukromými staviteli garáží a pracovníky, ale také mezi členy této obchodní skupiny pracující společně byl nezbytný kvůli řešení problémů pomocí partnerství, lepšího využívání stávajících nevyužívaných potenciálů a přispění k všeobecným atraktivním nabídkám na využití garáží.
Pro sestavení komplexního přehledu lokalit byly shromážděny tyto informace nashromážděné odpovědným odborem magistrátu – Úřadem hlavního architekta:
Tým spolupracující s odborem a jemu podřízený se postaral o předběžné prozkoumání a pak o výběr lokalit pro garáže, které budou uvolněny pro výstavbu. Tato práce byla provedena na základě opatření vídeňského plánu dopravy.
V průběhu tohoto výběru se pracovní skupina zabývala určením potenciálních lokalit pro garáže vhodných k rozvoji, dalšími povinnými kritérii a vyhověla jim v rámci odboru:
Veřejná podpora výstavby garáží zahrnuje nejen subvence na stavbu, nýbrž i organizační podporu ve stadiu plánování. Základním aspektem je standardizace postupu plánování prostřednictvím systematizace regulativů, jichž je třeba použít, a doprovodných zkoumání, jež musí být uskutečněna.
V současnosti dostupné směrnice, vypracované odborníky odboru magistrátu uvedené v soulad se staviteli garáže a pracovníky, obsahují
Za účelem usnadnění programu pro výstavbu garáží ve Vídni byl podniknut významný krok zřízením počítačem řízeného informačního systému pro garáže (GARIS = computer assisted Garage Information System). Pomocí tohoto nástroje lze rychle koordinovat poptávku s nabídkou stávajících garážích. Osoby mající zájem o získání místa pro své auto se mohou obrátit na GARIS, např. přes internet, a hned dostanou informaci o garáži nacházející se nejblíže jejich bydlišti a o volných místech a podmínkách užívání (např. pracovní doba, výše nájemného atd.). Tento nástroj dále ukládá rozmanitá data o trvale parkujících vozidlech, jako je rozsah využití parkovacích míst v uličním prostoru a seznam plánovaného umístění nových garáží. GARIS tedy umožňuje zjistit udržitelnost nových garáží vzhledem k využívání blízkých ulic pro parkující auta. Za použití výpočtových modelů jsou účinky dotyčných projektů garáží na využití parkovacích míst v ulicích v této oblasti evidentní. To naopak umožňuje rychlý odhad účelných opatření a tržního potenciálu a otevírá možnost potenciálního znovuzískání prostorů, které by se mohly uvolnit.
Za pomoci GARIS bylo rozhodnuto pokračovat pouze ve dvou z 20 navrhovaných projektů stavby garáží v okresech, které mají management parkovacích ploch. Systém GARIS zabezpečuje:
– bezpečnost investic (projekty odpovídají skutečné poptávce);
– snížení subvencí;
– v 18 lokalitách nedojde k pokrytí pevným povrchem.
GARIS tak přispěl k úspoře veřejných subvencí odpovídající 3.9 milionů US$, které by jinak byly utraceny za nepotřebné projekty výstavby nových garáží.
Zájem soukromého investora na využívání GARIS ukazuje, že tento informační systém funguje jako životaschopný vyplácející se plánovací nástroj.
Pokrytí nákladů: Uvedené náklady byly investovány do rozvoje systému: v současnosti zcela kryje náklady.
Poučení: Výsledkem managementu parkovacího prostoru je zpočátku snížení obsazenosti garáží jak krátkodobým, tak i trvalým parkováním. GARIS lze využít k výpočtu dopadu rozvoje na celkovou situaci v parkování.