Usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 20. dubna 2011, sp. zn. 6 Ao 2/2011 – 27
čl. 2 odst. 4 a 5 a čl. 9 odst. 3 Úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí, vyhlášené v ČR pod č. 124/2004 Sb. m. s. (tzv. Aarhuská úmluva)
§ 10a zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
§ 2 odst. 1 písm. h), § 6 odst. 5 písm. a), § 7 odst. 1 písm. a), § 36 odst. 1, § 43 odst. 4, § 47 odst. 2, § 51 odst. 2, § 52, § 53 a § 54 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů
Nejvyšší správní soud rozhodl v řízení o návrhu na zrušení části územního plánu tak, že ji v rozsahu vymezených ploch a trasy rychlostní silnice se všemi jejími objekty a souvisejícími stavbami, včetně mimoúrovňových křižovatek s napojením na stávající silniční síť a včetně souvisejících ochranných pásem zrušil.
Ze soudního rozhodnutí vyplývá:
I. Princip hierarchie jednotlivých úrovní územně plánovací dokumentace je úhelným kamenem územního plánování, bez nějž o jakékoliv koncepčnosti nelze hovořit.
II. Pokud územně plánovací dokumentace nižšího stupně (územní plán obce) nerespektuje nadřazenou územně plánovací dokumentaci, resp. plánuje záměry nadmístního významu, aniž by byly závazně stanoveny v územně plánovací dokumentaci vyššího stupně (např. zásady územního rozvoje), může dojít k zásadním střetům v území a k neřešitelným problémům při realizaci zájmů a staveb krajské nebo celostátní úrovně (např. v oblasti dopravní, ochrany životního prostředí a v záležitostech udržitelného rozvoje území). Porušení hierarchického principu má proto zásadní dopady do procesu přijímání i na obsah opatření obecné povahy.
III. Obec nemůže do územního plánu zahrnout pozemní komunikaci, jejíž koridor byl naplánován nadřazenou územně plánovací dokumentací, která však již byla rozsudkem správního soudu zrušena.
IV. Nezbytnou podmínkou zákonného vymezení koridoru a trasy pozemní komunikace je řádné posouzení všech variant silničního spojení v rámci posouzení vlivů těchto koncepcí podle § 10a zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů a ve vztahu k potenciálním zásahům do území Natura 2000. Takovéto posouzení variant však není možné na území jediné obce, nýbrž musí být činěno ohledně umístění silnice jako takové, což je možné uskutečnit jen v rámci vyššího stupně územně plánovací dokumentace, tedy zásad územního rozvoje.