Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 12. září 2011, sp. zn. 8 Ao 5/2011 – 51
Opatření obecné povahy: vymezení aktivní zóny záplavového území významného vodního toku jakožto zabránění nové zástavby
Územní plánování: dotčení či zkrácení na konkrétních hmotných právech zahrnutím/nezahrnutím do aktivní zóny záplavového území
§ 2 odst. 4, § 3 a § 4 odst. 1, 2 a 4, § 6, § 18, § 37 odst. 4, § 171, a § 172 odst. 1, 4 a5 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
§ 66 odst. 7 a § 67 odst. 1, 2 a 3 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů
§ 2 vyhlášky č. 236/2002 Sb., o způsobu a rozsahu zpracovávání návrhu a stanovování záplavových území
Nejvyšší správní soud rozhodl v řízení o návrhu na zrušení opatření obecné povahy - vymezení aktivní zóny záplavového území významného vodního tak, že návrh zamítl.
Ze soudního rozhodnutí vyplývá:
- Ochrana před povodněmi je veřejným zájmem. Tento zájem však nelze ztotožňovat s požadovaným přímým dotčením na subjektivních hmotných právech.
- Pokud opatření obecné povahy vymezuje záplavové území toliko po teritoriální stránce a nestanoví přitom na tomto území omezující podmínky (a to ani ve vztahu k nemovitostem, jež náleží vlastníkům), nelze ze skutečnosti, že nemovitosti vlastníků jsou zahrnuty do záplavového území, dovozovat přímé dotčení jejich práv.
- V případě, že vlastník nemovitostí vznese požadavek na zahrnutí svých nemovitostí do aktivní zóny záplavového území a nebude mu vyhověno, jeho žádosti bude učiněno zadost tím, že se sám zdrží činností, které jsou v aktivní zóně záplavových území omezeny či zakázány v souladu s ustanoveními § 67 odst. 1 a 2 vodního zákona.
- Přímé dotčení vlastnických práv nemůže spočívat ani v požadavku vlastníka nemovitostí, aby došlo k rozšíření aktivní zóny záplavového území na nemovitosti, které jsou ve vlastnictví jiných osob.
Skutečnost, že nemovitosti patřící vlastníkovi jsou pro svou blízkost k vodnímu toku ohrožovány či byly v minulosti přímo zasaženy povodní, ještě neznamená povinnost pořizovatele založit na blízkých pozemcích nejpřísnější režim ochrany před povodněmi, tj. aktivní zónu záplavového území, která může být založena jen při splnění zákonných podmínek.
- Samotným vymezením záplavových území a nezahrnutím určitého území do aktivní zóny záplavového území ještě nedochází k umožnění výstavby. Toto se obecně děje až na základě územně plánovací dokumentace (územního plánu) a následného územního a stavebního řízení, jež se týká konkrétní stavby.
- Vlastník nemovitostí může být nezahrnutím pozemků v cizím vlastnictví do aktivní zóny záplavového území dotčen na svých domnělých zájmech, nemůže tím být zkrácen na svých právech způsobem potřebným pro založení aktivní procesní legitimace.
Pro založení aktivní legitimace nepostačí tvrzení, že navrhovatel byl zkrácen na svých procesních právech během řízení, které předcházelo vydání opatření obecné povahy. Aktivní legitimace se odvíjí od dotčení hmotných, nikoli procesních, práv navrhovatele.