hodin | % | |
Skutečná kapacita za rok 2001 | 68 120 | 100,00 |
z toho odpracováno: | ||
na úkolech A | 32 715 | 48,03 |
na úkolech B | 14 755 | 21,66 |
na úkolech C | 2 629 | 3,86 |
na úkolu D | 3 600 | 5,28 |
režie k odborným činnostem*) | 2 671 | 3,92 |
režie provozní a hospodářská | 11 750 | 17,25 |
*) Do odborné režie je započtena konzultační činnost pracovníků na úkolech, ve kterých nejsou řešiteli, cca 14 pracovních dní každého z nově nastupujících pracovníků, kapacita věnovaná zpracování výroční zprávy, přípravě návrhu plánu činnosti ústavu na rok 2002, kapacita na přípravu úkolů, které z různých důvodů v konečném řešení nebyly zařazeny do plánu práce ústavu, kapacita věnovaná rozesílání publikací, kapacita na přípravu www stránek o ústavu, činnost ředitele a vedoucích oddělení, věnovaná chodu organizační jednotky, převážná část kapacity pracovnic kanceláře ředitele, apod.
Finanční prostředky byly čerpány takto: | v tis. Kč |
• služební osobní vozidlo Škoda Octavia Combi | 649,99 |
• software | 500,00 |
• rekonstrukce a modernizace počítačové sítě vč. nákupu serveru, datového rozvaděče, záložního zdroje | 2 619,60 |
• PC XERIUS | 180,40 |
C e l k e m | 3 949,99 |
Seskupení položek |
Rozpočet schválený |
Rozpočet upravený |
Čerpání ÚÚR |
V tom INKA | |
511 | Platy zaměstnanců a ostatní platby | 7 912 | 8 438 | 8 418,84 | 373,40 |
512 | Povinné pojištění | 2 769 | 2 953 | 2 952,47 | 134,42 |
513 | Nákup materiálu | 700 | 1 128 | 1 124,57 | 4,84 |
515 | Voda, pára, energie, PHM | 494 | 451 | 447,66 | 30,82 |
516 | Nákup služeb | 4 854 | 5 063 | 5 054,92 | 1 139,14 |
517 | Ostatní nákupy | 1 000 | 823 | 776,39 | 35,95 |
518 | Poskytnuté zálohy | 0 | 0 | 0 | 0 |
534 | FKSP | 154 | 161 | 161,00 | 7,46 |
536 | Daně a poplatky | 0 | 13 | 11,58 | 0 |
C e l k e m | 17 883 | 19 030 | 18 947,43 | 1 726,03 | |
Z toho ostatní náklady a výdaje | 7 048 | 7 478 | 7 415,12 | 1 210,75 |
příjmy za publikace tis. Kč | 43,60 |
příjmy za časopis | 120,24 |
C e l k e m příjmy z vlastní činnosti tis. Kč | 163,84 |
příjmy z pronájmu bytů tis. Kč | 276,53 |
příjmy z nebytových prostor | 638,16 |
C e l k e m příjmy z pronájmů tis. Kč | 914,69 |
příjmy z prodeje a pronájmů pozemků a nemovitostí a dalšího hmotného majetku tis. Kč | |
k.ú. Kopřivnice | 19,80 |
k.ú. Valašské Meziříčí | 18,05 |
k.ú. Hlučín | 55,76 |
k.ú. Příbram | 30,00 |
pronájem pozemků INKA | 6,93 |
prodej vyřazeného služebního vozidla | 43,20 |
C e l k e m příjmy z prodeje a pronájmu tis. Kč | 173,74 |
příjmy z úroků tis. Kč | 0,79 |
příjmy - za práce v rámci mezinárodní spolupráce | 94,96 |
C e l k e m příjmy tis. Kč | 1 348,02 |
Příjmy organizace byly splněny na 112,33 %. Oproti roku 2000 se zvýšil podíl příjmů za pronájem bytových a nebytových prostor. V tom se odráží důsledná valorizace nájmů.
Citelný pokles však nastal v realizaci příjmů z činnosti INKA Praha a to v důsledku novelizace zákona č. 219/2000 Sb., která umožňuje bezplatné převody pozemků bytovým družstvům.
Prodej na základě kupních smluv činí 123 610,-- Kč.
Dalším příjmem je uskutečněný prodej vyřazení služebního vozidla Škoda Forman, který byl pořízen v roce 1993. Vozidlo bylo řádně oceněno a odprodáno prostřednictvím autobazaru.
Nižší příjmy za prodej publikací byly ovlivněny zveřejňováním údajů na www stránkách ústavu.
Příjmy v rámci mezinárodní spolupráce byly získány v rámci rozvíjení aktivit programů „Leonardo da Vinci“, „Interreg IIC“ a dalších.
Firma ZZ audit, s.r.o. provedla v únoru 2002 ověření účetní závěrky za rok 2001 s tímto výrokem:
„Podle našeho názoru řádná účetní závěrka za rok 2001 ve všech významných ohledech věrně zobrazuje majetek, závazky, majetkové a finanční fondy účetní jednotky Ústavu územního rozvoje, organizační složky státu, k 31. prosinci 2001 a výsledek hospodaření za rok 2001 v souladu se zákonem číslo 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších změn a doplňků a ostatními souvisejícími předpisy platnými v České republice.“
A. | STÁLÉ ČINNOSTI |
A.1. | Dokumentační, informační a vydavatelská činnost |
A.1.-III.1 | Vedení knihovny, dokumentační činnost |
A.1.-III.2 | Vydávání časopisu “Urbanismus a územní rozvoj“ |
A.1.-III.3 | Aktualizace příručky celostátně platných limitů využití území |
A.1.-III.4 | Dotčené orgány státní správy |
A.2. | Operativní činnost |
A.2.-I | Operativní úkoly dle požadavků sekce 1 - regionální politiky |
A.2.-I.1 | Spolupráce se školami obnovy vesnice |
A.2.-I.2 | Soutěž obcí a měst v programu regenerace MPR a MPZ |
A.2.-I.3 | Soutěž vesnice roku |
A.2.-II | Operativní úkoly dle požadavků sekce 2 - cest. ruchu a evropské integrace |
A.2.-II.1 | Posouzení zákona o trvale udržitelném rozvoji cestovního ruchu |
A.2.-III | Operativní úkoly dle požadavků sekce 3 - územ. plánování a staveb. řádu |
A.2.-III.1 | Text publikace pro OECD "Politika územního rozvoje v ČR" |
A.2.-III.2 | Monitoring územního rozvoje |
A.2.-III.3 | Posouzení předpisů SRN (krajinné plánování) |
A.2.-III.6 | Posouzení ÚPN VÚC Benešovsko |
A.2.-III.7 | Posouzení zákona o integrované prevenci |
A.2.-III.8 | Územní objekty jako nositelé limitů (přístup k řešení) |
A.2.-III.9 | Příprava prezentace na URBIS 2001 |
A.2.-III.10 | Hodnocení projektů regenerace panelových sídlišť v r. 2001 |
A.2.-0 | Poradenská činnost pro orgány státní správy a samosprávy |
A.2.-0.1 | Příprava regenerace sídlišť |
A.2.-0.2 | Vyjádření k zadání změny ÚPN Moravské Budějovice |
A.2.-0.3 | Vyhodnocení ankety vnitrobloková zeleň v centru Praha |
A.2.-0.4 | Zpracování přehledu o mikroregionech Jihomoravského kraje |
A.2.-0.5 | Vyjádření k zadání RP obytných zón Telč - ul. Svatojánská, Dačická |
A.2.-0.6 | Seminář „Brownfields“ |
A.2.-0.7 | Strategie pro Brno |
A.2.-0.8 | Spolupráce s vysokými školami |
A.2.-0.9 | Posouzení vyhlášky o záplavových územích |
A.3. | Zahraniční spolupráce - participace ÚÚR na mezinárodních aktivitách |
A.3.-I | Zahraniční aktivity sekce I. |
A.3.-I.1 | Monitorování prací EU a OECD v oblasti rozvoje venkova |
A.3.-I.2 | Překlady a příprava publikací evropské pracovní komise pro obnovu vesnice |
A.3.-II | Zahraniční aktivity sekce II. |
A.3.-III | Zahraniční aktivity sekce III. |
A.3.-III.1 | Přehled legislativy ve vybraných evropských zemích |
A.3.-III.2 | Činnost informačního střediska pro EU |
A.3.-III.3 | Činnost informačního střediska pro OECD |
A.3.-III.4 | Překladatelská, dokumentační, rešeršní činnost, jiné mezinárodní aktivity |
A.3.-III.5 | Činnost informačního střediska (Focal Point) IFHP pro ČR |
A.3.-III.6 | Účast na akcích ARL (Německo) |
A.3.-III.7 | NUO HABITAT |
A.4. | Monitorování, zpracování dat, www informace |
A.4.-I | Monitorování - sekce I. |
A.4.-I.1 | Pravidelná roční aktualizace informací o okresech ČR na Internetu |
A.4.-I.2 | Monitorování územních celků zapsaných v seznamu UNESCO |
A.4.-I.3 | Monitoring rozvojových dokumentů okresů a mikroregionů |
A.4.-I.4 | Monitoring stability a funkčnosti mikroregionů ve vztahu k SRD |
A.4.-I.5 | Monitorování průměrných cen technické infrastruktury ve venkovských obcích |
A.4.-II | Monitorování - sekce II. |
A.4.-III | Monitorování - sekce III. |
A.4.-III.1 | Evidence ÚPD a rozvojových ploch pro výstavbu |
A.4.-III.2 | Prezentace ÚPN VÚC na Internetu |
A.4.-III.3 | Monitoring komunálního bydlení |
B. | TEMATICKÉ ÚKOLY |
B.-I | Tématické úkoly sekce 1 |
B.-I.1 | Sestavení seznamu míst vhodných k využití jako průmysl. Zóny |
B.-II | Tématické úkoly sekce 2 |
B.-II.1 | Cestovní ruch a kulturní dědictví |
B.-II.2 | Hodnocení potenciálu cestovního ruchu na území ČR |
B.-II.3 | Rozbor vztahů mezi přírodovědeckou - krajinářskou hodnotou území a jeho atraktivitou |
B.-II.4 dod. | Podklad. zajištění úkolů vyplývajících z realizace strategie regionálního rozvoje ČR |
B.-II.5 | Dotace na podporu CR |
B.-III | Tématické úkoly sekce 3 |
B.-III.1 | Obsahový standard legend hlavního výkresu územ. plánu obce a RP |
B.-III.2 | Analýza vybraných ÚPD PR a PZ |
B.-III.3 | INTERREG II.C |
B.-III.4 | Příprava podkladů pro regionální analýzy a oblasti bydlení |
B.-III.5 | Spolupráce na koncepci nové právní úpravy staveb. zákona v části ÚP |
B.-III.6 | Regenerace sídlišť |
B.-III.7 | Šetření bytů realizovaných v rámci „Programu podpory…“ |
B.-III.8 | Dopady RVS na činnost orgánů územního plánování |
B.-III.9 | Územní plánování na úrovni krajů |
B.-III.10 | Komplexní analýza „Program podpory výstavby DsPS“ |
B.-III.11 | Komplexní analýza „Program Podpory výstavy nájem. bytů a TI“ |
B.-III.12 | Poskytování dotací ze stát. rozpočtu na podporu regenerace panelových sídlišť |
C. | PUBLIKACE |
C.-I.1 | Publikace "Rozvoj vesnice" |
C.-I.2 | Publikace „Veřejná zeleň a úprava veřejného prostranství“ |
C.-I.3 | Publikace „Nové stavby pro venkov“ |
C.-I.4 | Publikace „Jak se chránit proti velké vodě“ |
C.-III.2 | Výkres limitů využití území |
C.-III.3 | Katalog vybrané ÚPD a urbanistických studií z let 1998-2001 |
D. | ČINNOST ODDĚLENÍ INKA PRAHA |
ÚKOLY | Prac. ÚÚR hod. | Kooperace hod. | Celkem hod. | Prac./koop. % |
A. STÁLÉ ČINNOSTI | ||||
A.1.-III.1 | 6193 | 83 | 6276 | 99/1 |
A.1.-III.2 | 5074 | 30 | 5104 | 99/1 |
A.1.-III.3 | 1239 | 60 | 1299 | 95/5 |
A.1.-III.4 | 495 | |||
A.2.-I.1 | 8 | |||
A.2.-I.2 | 47 | |||
A.2.-I.3 | 1223 | |||
A.2.-II.1 | 110 | |||
A.2.-III.1 | 160 | |||
A.2.-III.2 | 2178,5 | |||
A.2.-III.3 | 83 | |||
A.2.-III.6 | 531 | |||
A.2.-III.7 | 20 | |||
A.2.-III.8 | 222 | |||
A.2.-III.9 | 41 | |||
A.2.-III.10 | 144 | |||
A.2.-0.1 | 464 | |||
A.2.-0.2 | 8 | |||
A.2.-0.3 | 120 | |||
A.2.-0.4 | 27 | |||
A.2.-0.5 | 20 | |||
A.2.-0.6 | 60 | |||
A.2.-0.7 | 12 | |||
A.2.-0.8 | 21 | |||
A.2.-0.9 | 24 | |||
A.3.-I.1 | 5 | |||
A.3.-I.2 | 20 | |||
A.3.-III.1 | 786 | |||
A.3.-III.2 | 170 | |||
A.3.-III.3 | 20 | |||
A.3.-III.4 | 1811 | 81 | 1892 | 96/4 |
A.3.-III.5 | 916 | |||
A.3.-III.6 | 234 | |||
A.3.-III.7 | 213 | |||
A.4.-I.1 | 260,5 | |||
A.4.-I.2 | 220 | |||
A.4.-I.3 | 956 | |||
A.4.-I.4 | 683 | 92 | 775 | 89/11 |
A.4.-I.5 | 896 | 110 | 1006 | 89/11 |
A.4.-III.1 | 4338,5 | |||
A.4.-III.2 | 708,5 | |||
A.4.-III.3 | 1953 |
ÚKOLY | Prac. ÚÚR hod. | Kooperace hod. | Celkem hod. | Prac./koop. % |
B. TEMATICKÉ ÚKOLY | ||||
B.-I.1 | 420 | |||
B.-II.1 | 1024 | |||
B.-II.2 | 1875 | 80 | 1955 | 96/4 |
B.-II.3 | 98 | |||
B.- II.4 | 565 | |||
B.-II.5 | 32 | |||
B.-III.1 | 92 | |||
B.-III.2 | 386 | |||
B.-III.3 | 668 | |||
B.-III.4 | 465 | |||
B.-III.5 | 5526 | 277 | 5803 | 95/5 |
B.-III.6 | 727 | |||
B.-III.7 | 178 | |||
B.-III.8 | 177 | |||
B.-III.9 | 60 | |||
B.-III.10 | 1117 | |||
B.- III.11 | 1024 | |||
B.- III.12 | 321 |
ÚKOLY | Prac. ÚÚR hod. | Kooperace hod. | Celkem hod. | Prac./koop. % |
C. PUBLIKACE | ||||
C.-I.1 | 469 | 56 | 525 | 89/11 |
C.-I.2 | 335 | |||
C.-I.3 | 905 | |||
C.-I.4 | 178 | |||
C.-III.2 | 16 | |||
C.-III.3 | 726 | 100 | 826 | 88/12 |
V podstatě monopolním odběratelem je zřizovatel, tj. Ministerstvo pro místní rozvoj. Zejména prostřednictvím publikací a časopisu se ale okruh odběratelů rozšiřuje o orgány státní správy a samosprávy a odbornou veřejnost (knihovny, OkÚ - referáty regionálního rozvoje, stavební úřady, pověřené obce, vysoké školy, CHKO, jiná ministerstva). V roce 2001 byl zapojen ústav do řešení úkolů v rámci programu Interreg II C a FOCUS, které zadává Evropská unie.
V roce 2001 pokračovala spolupráce s Ekonomicko - správní fakultou MU v Brně (vypracování oponentních posudků, vzájemná účast na vybraných akcích organizací) s Fakultou architektury VUT v Brně (oponentní posudky, hodnocení diplomových prací, účast na vybraných akcích atd.) a s Fakultou architektury ČVUT v Praze (účast na vybraných akcích, oponentní posudky). Kromě této spolupráce, dle doporučení Koordinační pracovní skupiny pro činnosti ÚÚR, bylo v ústavu uspořádáno setkání zástupců fakult a ústavů odborné příbuzných vysokých škol (celkem 10). Tito zástupci diskutovali o možnostech spolupráce ústavu s vysokými školami i o spolupráci vysokých škol navzájem. Jedním z výsledků tohoto jednání byla dohoda, že pro informovanost širší veřejnosti zveřejní zástupci škol prezentaci svého zařízení v časopise „Urbanismus a územní rozvoj“. Došlé příspěvky byly otištěny v č. 3/2001 tohoto časopisu.
Pro zlepšení informovanosti odborné veřejnosti byly některé výsledky práce ústavu prezentovány v časopisech Moderní obec, Obec a finance a Veřejná správa, Urbanismus a územní rozvoj.
Prostřednictvím www stránek ústavu jsou významné výsledky činnosti ústavu prezentovány na Internetu.
Na činnosti INKA, spočívající v majetkovém vypořádání vlastnických vztahů k pozemkům a jiným nemovitostem v minulosti nabytém právními předchůdci ÚÚR Brno, se v roce 2001 podíleli dva pracovníci ÚÚR za pomoci smluvních partnerů v regionech Liberec a Ostrava. Právní pomoc pak poskytovali dva smluvně vázaní advokáti.
Vypořádání probíhalo za použití těchto nástrojů:
Na podkladě závěrů uvedených ve zprávě z kontroly vedení účetnictví a stavu hospodaření v ÚÚR, vypracované v červnu 2001 auditorskou společností ZZ audit Praha, byla v průběhu druhého pololetí 2001 v oddělení INKA zpracována podrobná inventura pozemků určených k vypořádání a dle stavu k 31.12.2001 zavedena do účetní evidence ÚÚR. Jmenovitě jde o 615 pozemků vedených na 96 listech vlastnictví v různých katastrálních územích v ČR s celkovou výměrou 546 514 m2 v úhrnné hodnotě 93 465 450,- Kč. Ceny jednotlivých pozemků pro účely této inventarizace byly stanoveny propočty za použití cen v daných lokalitách obvyklých. Vypracování tohoto elaborátu bylo zdlouhavé, zejména proto, že bylo nutno opatřit velké množství dokladů z archivu katastrálních úřadů.
Vážný problém, spočívající ve vypořádání vlastnictví k pozemkům zastavěným objekty bydlení ve vlastnictví bytových družstev, byl zmírněn ustanoveními zákona č. 229/2001 Sb., kterým bylo umožněno převádět vlastnictví pozemků bytovým družstvům bezplatně bez udělování výjimek od MF ČR.
S ohledem na počet dosud nevypořádaných případů, naprosto nedostatečnou kapacitou soudů, nevyřešených restitucí a přibývající množství nově zapisovaných pozemků zajištěných při digitalizaci mapových podkladů katastru nemovitostí je nutno konstatovat, že práce na vypořádání práv a povinností právních předchůdců ÚÚR nebudou zcela ukončeny ani v roce 2002.